16-årig iværksætter har kontor på værelset og showroom i skuret

Morten Damgaard startede sit eget tøjmærke som 13-årig, og omsætningen vokser, i takt med at han bliver ældre.

Ved siden af tøjfirmaet, går Morten Damgaard på Handelsskolen i Holstebro.
Ved siden af tøjfirmaet, går Morten Damgaard på Handelsskolen i Holstebro.
Foto: Stine Agnholt Andersen, TV MIDTVEST

Han har kontor på værelset og showroom i skuret. 

16-årige Morten Damgaard fra Tvis ved Holstebro bor stadig hjemme. Der, hvor han som 13-årig startede sit eget tøjmærke.

- I 6. klasse gik jeg med en drøm om at gå i noget tøj, jeg selv har tegnet, og med tanken om hvordan jeg kunne få andre til at gå med det. Det var sådan, det startede, og siden har det bare vokset sig der ud af og er blevet endnu sjovere for hver dag, der er gået, siger den unge iværksætter.

Det har været hårdt arbejde at passe tøjfirmaet ved siden af skolen, men i takt med at Morten Damgaard er blevet ældre, er omsætningen vokset.

- Jeg har brugt rigtig, rigtig mange timer både i skoletiden, efter skole og hvis det har presset på i nattetimerne eller eksamensperioden, for jeg lærer hundrede gange mere ved siden af skolen. Det er der, jeg føler, at det giver mest værdi.

For tre år siden omsatte tøjmærket, der hedder Corner of the West, for 50.000 kroner. Sidste regnskabsår var omsætningen på 175.000 kroner.

Showroomet og lageret er i skuret ved siden af garagen. Her viser Morten Damgaard sine kollektioner frem og pakker varer til kunderne.
Showroomet og lageret er i skuret ved siden af garagen. Her viser Morten Damgaard sine kollektioner frem og pakker varer til kunderne.
Foto: Stine Agnholt Andersen, TV MIDTVEST

Hjælp fra en anden iværksætter

Morten Damgaard klarer det meste af arbejdet selv, men fordi han kun er 16 år, må hans navn ikke stå på papirerne. Derfor er hans far kommet ind over.

Ud over farens hjælp har han også søgt hjælp hos erfarne erhvervsfolk. 

- Jeg har fået stor hjælp fra en masse inspirerende personer, som har været villige til at dele ud af deres erfaringer, og det har hjulpet mig videre på min rejse.

Når han har haft behov for sparring, råd og hjælp, er han kommet til Thomas Pedersen, som har været iværksætter i 12 år, og som blandt andet står bag Vild med Vin i Holstebro og Winefamly.

- Folk forstår slet ikke, hvor svært det er at skabe en virksomhed og få kunder til at betale for sit produkt. Det er ekstremt svært, og det har han bare holdt på med nu i tre år. Det er virkelig flot, siger Thomas Pedersen og fortsætter:

- Det kræver, at man er ekspert på lager, på emballage, på bogholderi, på Facebook, på Google, webshops, fotografering. Alt skal han egentlig gøre ene mand. Det er ikke nemt som voksen og heller ikke som teenager, kunne jeg forestille mig.

Tøjfirmaet Corner of the West eksisterer først og fremmest online. Der er 30 forskellige styles og 300 trøjer på lager.
Tøjfirmaet Corner of the West eksisterer først og fremmest online. Der er 30 forskellige styles og 300 trøjer på lager.
Foto: Stine Agnholt Andersen, TV MIDTVEST

En af de store spillere

I dag går der omkring 1.500 mennesker rundt i tøj med den 16-åriges mærke i nakken.

Målet er hver dag at få en ny kunde til at få med det, men Morten Damgaard drømmer også om at blive en af de store spillere i tøjbranchen.

- Min helt store drøm er at blive en af de store spillere både på vores egen webshop, men også i fysiske butikker udelukkende med Corner of the West. Forhåbentlig kommer jeg til at leve af det. Ellers finder jeg på noget nyt.

- Jeg tror på min ide, og jeg tror på mig selv. Og ved at denne her branche er så svær, så er den også endnu sjovere at være i. Hver gang vi kommer et skridt videre, vil jeg arbejde endnu mere.

I alt har Corner of the West omsat for 325.000 kroner.

2:28