Nægter at vise sine børn

Camilla Aakjær fra Holstebro lever af at fortælle om sit liv. Alligevel må ingen kende hele historien.

0:53
Camilla Aakjær lever af at være influencer på Instagram.

Det begynder egentlig med en mail. Camilla Aakjær har skrevet til TV MIDTVEST. 

"Jeg skriver, fordi jeg ville høre, om I havde lyst til at være med til at lave et eller andet indslag/udsendelse om det at være influencer," står der i mailen.

Vi taler længe med hende. Hun har meget på hjerte. Men optagelserne kan ikke blive mens, der er ferie. Det skal være, når institutionerne er åbne igen. Hendes familie må ikke være hjemme.

- Jeg føler ikke, nogen har ret til at skrive deres børns historie på nettet, forklarer hun. 

Det er også derfor, hun ikke har et eneste billede af sine børn på egne sociale medier. Hun kalder det problematisk at dele børn på internettet. Specielt når man har en åben profil og som i hendes tilfælde en følgerskare på mere end 51.000.

- Der er også klamme personer på nettet, og man ved jo ikke, hvem der ser med, forklarer hun. 

I stedet viser Camilla Aakjær billeder fra hendes hjem og små sketches i videoform. Hun viser rundt i sit hjem i videoen over artiklen. Her kan du se, hvordan hun har modtaget både Qooker, reol og affaldssortering. Hun ved også godt, hvordan man sniger et firmanavn i fjernsynet.

Og det er altså et liv, der kan betale sig. Hun gik fuld tid på Instagram tilbage i maj 2024 og har siden tjent op mod 70.000 kroner om måneden på det.

Hvis du vil høre hele Camilla Aakjærs holdning til brug af børn på sociale medier - eller om nogle af de risici, der er ved at være for ukritisk af sine delinger, så kan du se hele programmet her:

Faktisk mener Camilla Aakjær, der burde være hårdere lovgivning for brug af børn på sociale medier. Hun ved ikke lige hvad konkret, men det er mere et udtryk for, at man i øjeblikket må for meget ifølge hende.

Lovgivningen siger nemlig, at børn som udgangspunkt ikke må anvendes i markedsføring på sociale medier, hvis de er under 15 år.

Men, der er et men. Hvis børnene indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt til børn. Så er det okay.

Og den del af loven læner sådan en som Vivi Friis fra Ejstrupholm sig også op ad. Hun er spirende influencer med 4200 følgere og deler gladeligt ud af sit liv med mand og børn.

- Jeg ved, der er delte meninger om at bruge sine børn og vise dem frem. Jeg synes bare, de er smukke, søde dejlige børn, jeg gerne vil vise frem, fordi jeg er stolt af dem. Hvis de engang siger fra, så lader jeg være, forklarer Vivi Friis.

Men når børnene engang selv kan sige fra, så er skaden sket, mener Camilla Aakjær:

- Deres historie er jo fortalt på internettet. Og internettet glemmer ikke.