Trivsel på skoleskemaet: Søde beskeder giver gladere børn
10 folkeskoler i Holstebro Kommune har forpligtet hinanden til at arbejde for en bedre trivsel i klasserne.
En undersøgelse har vist, at elevernes trivsel i folkeskolen har været stort set uændret de seneste tre år.
Politikerne vil gerne have børnene til at trives bedre i skolen, og 10 skoler i Holstebro Kommune har sat arbejdet i system.
Skolerne har forpligtet hinanden til at sætte trivslen i højsædet - blandt andet ved at sætte det på skemaet.
- Vi ønsker at lave nogle forebyggende tiltag, så vi i sidste ende får færre børn, der mistrives, siger Martin Fauerholt, skoleleder på Borbjerg Skole.
De 10 skoler bruger blandt andet det, der er kendt som PALS-modellen. PALS står for positiv adfærd i læring og samspil, og ude i klasserne byder modellen for eksempel på øvelser, hvor børnene skal skrive positive udsagn om hinanden.
Og det virker.
- Når vi står og kigger på det, kan vi godt få en lille klump i halsen og blive rørt over udsagnene. Den øvelse gør helt sikkert noget ved klassen. Børnene bliver glade og taknemmelige, siger klassepædagog Ditte Aalbæk.
Hun er ikke i tvivl om, at indsatsen er givet godt ud. Børnene bliver ikke alene gladere for at komme i skole. Der er også en anden åbenlys fordel.
- Trivsel er alfa og omega for at man kan modtage undervisning, siger hun.