Vivi ved, hun gør noget, der deler vandene: Så gør hun det igen

Vivi Friis fra Ejstrupholm drømmer om at tjene penge nok på sociale medier til at leve af det. Men allerede med få tusinde følgere er hun eftertragtet.

1:10
Foto: Mikkel Eskelund, TV MIDTVEST

Vivi Friis sætter sin baby Villads op i barnestolen. Hun finder sin trådløse LED ring frem. 

Det skal være det rigtige lys. Villads smiler.

Hun trykker på sin iPhone. 

*KNIPS*

Sådan bevæger hun sig rundt om sin dreng. Hun plejer at tage 50 billeder og rydder ud bagefter. Det skal blive til to stories på Instagram og to opslag - og så må hun beholde barnestolen.

- Det er en af de store gevinster. At man får sådan noget her, man synes er fedt, fortæller Vivi Friis.

Vivi Friis viser TV MIDTVEST livet som spirende influencer og fortæller om nogle af de dilemmaer, man står med, når man deler ud af sit liv på nettet. Det er holdninger, der er delte meninger om. Dem kan du selv se og høre ved at klikke på linket herunder - og ellers fortsætter artiklen lige under:

Hun er ny, spirende influencer. Hun har 4200 følgere på det sociale medie Instagram og drømmer om flere. Hun vil nemlig gerne bryde fri fra 9-16 livet, og hun tror på, at livet som influencer kan give hende den frihed.

- Det er jo min drøm at kunne være mere sammen med min familie. Det var også derfor, jeg lavede et opslag om, at der var ved at ske spændende ting og sager, da jeg hørte I kom.

Vivi Friis bor i Ejstrupholm sammen med sin mand og to børn. Hun har i flere år været glad for Instagram, men er specielt de seneste måneder begyndt at arbejde med andre end sig selv på platformen.

Hun er nemlig yderst interessant for virksomheder og en del af et voksende fænomen.

Micro-influencing som det hedder. 

Her er pengene

Hvor det før var folk med enorme følgerskarer forbeholdt at tjene penge på sociale medier, er det nu pludselig blevet for de mange.

- Jeg tjener 500 kroner på at lave noget reklame til den her børste, forklarer Vivi Friis.

Hun er godt tilfreds med beløbet. Hun er nemlig og skal stadig lære, forklarer hun. 

Lige netop sådan et job er ret nyt for hende. Hun har i måneder prøvet livet som mikroinfluencer. Men det har der ikke været nogle penge i. Her har hun modtaget produkter og lavet reklamer for dem som betaling.

Men i dag skal hun lave video om en hårbørste fra virksomheden Yuaia Haircare fra Glyngøre. De har bestilt og betalt hende for at prøve børsten og komme med sin mening på video. Så de selv kan klippe reklame ud af det. Man kalder det for UGC - User Generated Content - En disciplin flere spirende influencere gør brug af for at tjene penge.

Vivi Friis har tjent omkring 4000 kroner i december på den måde.

Jo flere, jo bedre 

Virksomheden bag børsten, Yuaia Haircare, bruger nærmest udelukkende mikroinfluencere i deres marketing.

- Vi har faktisk lidt svært ved at holde børsterne på lager nogle gange. Det virker jo med de mikroinfluencere der. Så det er fantastisk, fortæller Kasper Lindgren, som er medindehaver af Yuaia Haircare.

Ifølge ham er der flere fordele ved at bruge influencerne i deres marketing.

- De her mikroinfluencere er sindssygt gode til at formidle det her naturlige og autentiske budskab. Vi elsker at bruge dem. Og de er også rigtig gode at samarbejde med.

Men er det ikke bare fordi de er billige? 

- Der er selvfølgelig et prismæssigt aspekt i det. Men egentlig er det på grund af, at deres indhold er så meget bedre for os, fortæller han.

Og det giver god mening, at en virksomhed som Yuaia Haircare har stor succes med brugen af mikroinfluencere i deres marketing.

Ifølge seneste E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv, så kunne man i april 2024 se, at 54 procent af danske onlinekunder også følger influencere, netbutikker og mærker på sociale medier. Det var en fremgang fra 48 procent i april 2023.

De betragtninger Kasper Lindgren fra Yuaia Haircare har lægger sig også op ad den forklaring virksomheden Makeinfluence har. På deres hjemmeside forklarer de, at undersøgelser viser, at folk stoler mest på anbefalinger fra venner og familie. Og det er derfor mikroinfluencerne fungerer godt. De er nemlig det tætteste, en virksomhed kommer på at markedsføre gennem "en ven".

Delte meninger om brug af børn

Vivi Friis har taget billederne af sin dreng. Det er tid til en babysnack.

Fire billeder ryger op på Instagram. På billedet står der: Reklame // Test af 2-i-1 babysæde...

Screenshot fra Vivi Friis' Instagramprofil.
Screenshot fra Vivi Friis' Instagramprofil.

Vivi Friis har godt nok fået babysædet nu. Det er hendes. Men valget om at bruge hendes søn til reklamen, forstår en anden influencer ikke.

Camilla Aakjær bor i Holstebro og tjener penge nok på at være på Instagram til at leve af det.

Hun har 51.000 følgere og har været i gang i flere år. Men på hendes profil fremgår hendes børn aldrig. 

- Jeg vil ikke pege for meget fingre, men jeg føler ikke nogen har ret til at skrive deres børns historie på nettet, forklarer hun.

Men Vivi Friis mener ikke, der er noget problem i at vise hendes børn.

Nu bliver din søn jo også en reklamesøjle. Hvad tænker du om det?

 - Jeg ved der er delte meninger om at bruge sine børn og vise dem frem. Jeg synes bare, de er smukke, søde og dejlige børn, jeg gerne vil vise frem, fordi jeg er stolt af dem. Hvis de engang siger fra, så lader jeg være. De bliver jo ikke udnyttet. Han sidder jo og hygger sig.

Der er nogle firmaer, der kapitaliserer på din søde dreng. 

- Ja, det går jeg med til, når jeg får børneprodukter.

Er det det værd?

- Det synes jeg.