Minister lover at bevare direkte tog: - Men jeg kan ikke gøre det alene

Hvis den direkte togforbindelse mellem Struer og København skal bevares, kræver det milliarddyre investeringer i tognettet, lyder det fra transportministeren.

20220118-125504-A-1920x1277we
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Hundredevis af midt- og vestjyder demonstrerede tirsdag for bevarelsen af en direkte togforbindelse mellem Struer og København.

Pilen pegede på Thomas Danielsen (V) som ansvarlig transportminister. Alligevel glæder han sig i dag over det store fokus på kollektiv transport i Vestjylland.  

- Det har hele tiden været mit ærinde at rejse debatten og lægge pres på forligskredsen, siger ministeren, der bor i Holstebro og er valgt i Vestjyllands Storkreds. 

Samtidig understreger han, at han ikke ønsker at lukke den direkte forbindelse til fordel for et togskifte i Vejle. 

- Jeg har aldrig lagt skjult på, at vi skal have en direkte togforbindelse mellem Struer og København, siger Thomas Danielsen til TV MIDTVEST. 

- Men jeg ønsker en debat om, hvorvidt batteritoge er den rigtige løsning. 

0:46
- Jeg kommer aldrig til at lukke den direkte togforbindelse mellem Nordvestjylland og København, forklarer transportministeren.

Nærmer sig enighed

Det er nye takter fra ministeren, lyder det fra SF's Karsten Filsø, der i dag stillede spørgsmål til netop Thomas Danielsen i Folketingssalen. 

- Han har været meget uklar om, hvor han står. Det er fint at høre i dag, at Thomas Danielsen indkalder til forhandlinger og også vil kæmpe for en direkte forbindelse, siger han til TV MIDTVEST.

Det var SF, der i går stod bag demonstrationerne i Struer, Holstebro og Herning. 

Er det spin fra jeres side, når I i dag hører ministerens svar?

- Vi kunne da godt have indkaldt ham til en snak uden demonstrationer. Men det gør ikke noget, at borgerne kan komme til orde, siger Karsten Filsø, der er suppleant i Folketinget valgt i Vestjylland. 

Forhandlinger på vej

For at sikre den direkte forbindelse mellem Struer og København mener Thomas Danielsen mener, at strækningen skal elektrificeres, ligesom det er planen for hovednettet.

- Fordi ellers tror jeg fremtidige folketing kommer til at lukke strækningen, siger han. 

Det bakker Karsten Filsø ham op. 

- Det dur jo ikke, at man sænker trafikken. Derfor står vi tilbage med elektrificering som den eneste løsning, der kan du, siger han. 

Det vil koste mere end 1,6 milliarder kroner mere at installere elektriske køreledninger på strækningen i forhold til den nuværende plan om at overgå til batteritoge. 

De penge er Thomas Danielsen parat til at finde. Men det kræver, at de øvrige forligsparter fra 2021 er enige. 

- Jeg har indkaldt til drøftelser før jul. Men der hastede det ikke for transportordførerne. Nu har jeg indkaldt til et nyt møde i det nye år, som der er ved at blive fundet en dato for, siger han. 

Det møde glæder Karsten Filsø sig til. 

- Uanset om ministeren har skiftet holdning, må vi glæde os over, at vi nu mødes og finde ud af, hvordan vi finder pengene, siger han.