Omstridte drikkevarer deler vandene: - Hvorfor kontrollere i hoved og røv?
En stor supermarkedskæde og en producent af energidrikke ønsker ikke, at børn under 16 år kan købe produktet. Andre er uenige om, hvorvidt det er en god idé.
- Vi skal passe på de unge mennesker.
Sådan lyder det Ketty Nørgaard Høj, der er skoleleder på Lundgårdskolen i Tjørring. Hun vil juble, hvis der kommer en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke.
- Vi kan tage det ansvar, der er muligt, og det gør vi nu. Vi har ikke startet State for at sælge produkterne til børn, men for at lave en bedre energidrik til voksne, lyder det fra Jon Andersen, som er stifter af og kommerciel direktør i State Drinks.
Fødevarestyrelsen fraråder, at børn drikker energidrikke, men der er intet forbud, som det er i dag. Derfor kan alle købe dem i supermarkederne, og det gør 14-årige Sune Bang Christensen engang imellem.
- Jeg bruger det mest, hvis jeg har haft en lang skoledag og skal videre til noget sport eller andet. For at få noget hurtig energi, fortæller han.
Men skoleleder Ketty Nørgaard Høj har et andet forslag til de unge mennesker.
- Kan man være så kedelig og foreslå gulerødder og rugbrød?
Kontrol er der nok af
Hos SPAR i Holstebro er købmand Niels Peter Skræddergaard ikke glad, hvis et forbud bliver en realitet.
- Det kan ikke passe, at det er vores ansvar, at vi skal kontrollere børn i hoved og røv for at sige det ligeud. Jeg mener, at det er forældrenes ansvar.
Han fortæller, at han sjældent sælger energidrikke til børn. Ikke desto mindre mener han, at der er rigeligt med kontrol.
- Så kan vi ikke lave andet jo. Bliver man taget i at sælge tobak til en, der ikke er gammel nok, så får man en bøde på 25.000-30.000 kroner.
For de børn på 14 og 15 år, som TV MIDTVEST taler med mandag, er de fleste positive overfor et forbud.
- Det synes jeg er fint nok. Jeg har hørt dårligt om energidrikke, fordi der er meget sukker og koffein i, siger Lukas Smedegaard Lindebjerg.
- Der er nogle, der drikker det for at få mere energi om morgenen. Men jeg drikker det ikke normalt, fortæller Mikkeline Sonne-Schmidt.
Energidriksproducenten State Drinks oplyser til TV MIDTVEST, at man ikke har data på, hvor gamle køberne af deres produkter er.
- Det skal ikke betyde noget for, hvad vi synes. Vi er ikke sat i verden for profit. Så uanset hvad det må koste os, at børn ikke køber vores energidrikke, så er det sådan, det må være, lyder det fra Jon Andersen, som er kommerciel direktør.