Så hurtigt kan det gå, hvis du kører i havnen
Der går ikke mange minutter fra bilen rammer vandet, til den er sunket. Derfor var en kvinde usandsynligt heldig, da hun kørte i Amtoft Færgehavn og overlevede, mener leder i Beredskabsstyrelsen.
- Man har kun sekunder at reagere i. Det er simpelthen ren held.
Sådan lyder det helt klare melding fra Peter Lajgaard, der er leder af dykkerberedskabet hos Beredskabsstyrelsen Midtjylland, efter en kvinde slap ud af sin bil onsdag aften, da hun af ukendte årsager kørte i Amtoft Færgehavn ved Feggesund.
- Først og fremmest skal man naturligvis forsøge at undgå at ryge i vandet. Hvis man først ender der, er det næsten umuligt at komme ud af sin bil. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det faktisk er rent held, hvis man gør det, forklarer Peter Lajgaard.
- Det går ekstremt hurtigt
For tre uger siden var beredeskabslederen sammen med dykkertjenesten i Nordjyllands Beredskab på øvelse i disciplinen ’bil kører i havnen’, hvor en bil blev smidt i Aalborg Havn for at blive reddet op igen.
Ved øvelsen, der er filmet af Beredskabsstyrelsen, gik det stærkt. Det tog ikke mere end halvandet minut fra bilen ramte vandet, til den gik helt under.
Derfor skal der ganske enkelt handles hurtigt, hvis man skal nå ud med livet i behold.
- Man skal sørge for at komme ud i en fart. Bilen er ikke tæt, så den vil ret hurtigt tage vand i. Den synker til bunds indenfor et minut eller to. Det går ekstremt hurtigt.
- Når vandet kommer ind, er det meget, meget svært at få åbnet dørene. Man har meget få sekunder at reagere i, og hvis ikke man når at gøre noget, synker man simpelthen med bilen. Og med de vandtemperaturer vi har lige nu, bliver det hurtigt livsfarligt.
Så hurtigt gik det dog ikke i Feggesund i går. Der gik der mellem 10 og 12 minutter, før bilen var under vand.
Bagruden er bedste flugtvej
Kvinden, der onsdag endte i Amtoft Færgehavn, formåede at slippe ud af sin forliste bil gennem bagruden.
Ifølge Peter Lajgaard er det netop bagruden, der rummer de bedste flugtmuligheder, hvis man skulle ende i den klaustrofobiske situation at sidde i en synkende bil.
- Bilen vil typisk have bagenden opad, når den synker. Man skal altid gå efter at få åbnet noget af det, som ligger øverst. Så selvom det umiddelbart er noget nær umuligt at overleve sådan en situation, så er det mest sandsynligt, at man kan overleve ved at komme ud af bagenden på bilen.
- Men vi er der, hvor det handler om ren held. Det handler om omstændigheder, man ikke selv kan styre, så man kan på ingen måde forberede sig på det, forklarer Peter Lajgaard.
Kvinden, som røg i havnen, var stærkt nedkølet, da hun blev reddet op. Her viste det sig, at hendes kropstemperatur var helt nede på omkring 34 grader.