SF'er vil give folk på landet billigere biler
I kampen for et bedre klima foreslår Karsten Filsø en differentieret vægtafgift. SF'eren synes godt, biler må være billigere på landet end i byen.
Biler, som vi kender dem i dag, er klimasyndere. Derom hersker ingen tvivl.
Derfor er der bred politisk enighed om, at det skal gøres mindre attraktivt at komme frem i verden med et rat i hænderne. I hvert fald, hvis man kører benzin eller diesel.
SF er stor tilhænger af kollektiv trafik, men erkender, at det er nemmere at tage bussen i byen end på landet. Derfor taler et af partiets byrådsmedlemmer nu åbent om behovet for en differentiering mellem land og by.
- Der er forskellige skruer at stille på. Der kan for eksempel laves ændringer i forhold til vægtafgiften. Den kan gradueres i forhold til, hvilket postnummer man har, mener Karsten Filsø.
- Der er nogle gange nogle lange afstande. Man skal kunne passe et arbejde. Man skal kunne køre til byer, der ligger et stykke væk. Jeg synes, det er et fair forslag, siger SF'eren.
Skepsis overfor forslag
Karsten Filsø er mangeårigt byrådsmedlem i Holstebro. Som formand for kommunens Natur-, Miljø- og Klimaudvalg er han et af sit partis mest ihærdige fortalere for den grønne omstilling.
SF'eren er med i denne uges udgave af det politiske magasin Krydsfelt på TV MIDTVEST. I studiet er også tre folketingsmedlemmer, Anne Paulin (Soc.dem.), Thomas Danielsen (Venstre) og Alex Vanopslagh (Liberal Alliance). Alle møder idéen om, at der skal være forskel på, hvad bilens vægtafgift koster henholdsvis i byen og på landet, med skepsis.
- Jeg tror, vi skal gøre tingene mere enkle og letforståelige, mener Alex Vanopslagh.
Heller ikke Venstre køber idéen. Partiets klimaordfører tvivler på, Karsten Filsø har sin partitops opbakning til forslaget
- Det ville være fedt, hvis det her, det var SF's officielle politik og ikke bare Karsten Filsøs politik, siger Thomas Danielsen.
Ikke behov for lappeløsninger
Også Socialdemokratiets klimaordfører lægger afstand til, at det skal være billigere at køre i bil på landet, end hvis man bor i byen.
- Jeg tror, det er vigtigt, når vi taler om grøn omstilling af transporten, at der er behov for ikke at se på små lappeløsninger her og der, mener Anne Paulin.
- Det, vi har brug for, er en stor plan for, hvad der skal ske med den grønne omstilling af transportsektoren. Det er derfor, vi har sagt, at i den klimahandlingsplan, som vi skal forhandle om til foråret, der skal transport indgå som et af de allervigtigste emner, understreger Socialdemokratiets klimaordfører.