Wilbek om flyruten til København: Den er her ikke om et år
Ulrik Wilbek tror ikke, der er en rute mellem Karup og København om et år.
Inden for et år er det slut med fly mellem Midtjyllands Lufthavn og København.
Det fastslår lufthavnens bestyrelsesformand og borgmesteren i Viborg Kommune, Ulrik Wilbek (V), i TV MIDTVESTs politiske magasin "Så' Det Sagt".
Når du giver borgmesterkæden videre om et år, tror du så stadig på, man kan flyve til København fra Midtjyllands lufthavn?
- Nej, det tror jeg ikke, lyder svaret fra Ulrik Wilbek i programmet.
Skal jeg forstå det sådan, at du ikke tror på, at lufthavnen eksisterer om et års tid?
- Jeg tror bestemt på, at lufthavnen eksisterer, men jeg tror, det bliver svært at holde fast i en indenrigsrute, og jeg er næsten helt sikker på, at kommunerne ikke længere kommer til at lægge penge fra 1. januar 2026, siger han og fortsætter:
- Der tror jeg, at der enten kommer private, der tager over, eller at det helt lukker.
Hver tredje sæde bliver brugt
I årevis har Ulrik Wilbek kæmpet for ruten, mens han har været formand for lufthavnen. Lufthavnen er lige nu ejet af flere kommuner fra landsdelen, og den er fra næste år på Finansloven.
Men opbakningen halter. Det viser passagertal, TV MIDTVEST har fået indsigt i.
Sidste efterår genåbnede ruten efter at have været lukket ned i nogle få uger, da DAT opgav at flyve mellem Midtjylland og København på grund af svigtende passagertal.
Et nyt luftfartsselskab, hollandske AIS, kom til, og siden har der været 5903 passagerer igennem. 927 flyvninger er det blevet til, og det svarer til et passagergennemsnit på 6,4 pr, afgang, viser TV MIDTVESTs beregninger.
Med en kapacitet på 19 passagerer er det hver tredje plads, der er optaget.
De tal er Ulrik Wilbek og resten af bestyrelsen i lufthavnen også opmærksomme på.
- Jeg synes ikke, det er en god forretning. Jeg ved, at forretningen balancerer ved ni passagerer i snit for AIS’ (luftfartsselskabet, red.) vedkommende, pointerer han.
- Vi har absolut ingen planer om at stoppe med at flyve
Særligt morgenafgangen til København er fyldt, mens de øvrige afgange halter, og det ved de godt i bestyrelsen for lufthavnen.
- Hvis flyene ikke flyver. Hvis man ikke kan få sin billet i Kastrup Lufthavn, eller man skal gå ned igen for at hente den, fordi systemet ikke virker. Så falder de fra, der egentligt var interesseret i at flyve på ruten, fortæller han og tilføjer:
- Det er også derfor, vi godt ved, at det her kan jo ikke fortsætte på den her måde. Og vi kan sagtens risikere, at der ikke er indenrigsflyvning fra Karup indenfor den nærmeste fremtid.
TV MIDTVEST var tirsdag i kontakt med flyselskabet AIS. Her lød det, at man i starten oplevede svigtende passagertal.
- Vi har stadig brug for tid. Men vi har absolut ingen planer om at stoppe med at flyve på ruten fra Midtjyllands Lufthavn, fastslog kommerciel direktør i AIS Nicole Scheffer.
Fra 2025 får Midtjyllands Lufthavn et fast driftstilskud fra staten på 10 millioner kroner om året. Det gør alle regionale lufthavne med under 200.000 passagerer, og de bliver dermed ligestillet.