Niveauopdelt læsning skal gøre børn bedre til at læse

Eleverne i de mindste klasser i Morsø Kommune skal være endnu bedre til at læse. Derfor introducerer kommunen guided reading med niveauopdeling.

Morsø Kommune indfører guided reading for de yngste elever.
Morsø Kommune indfører guided reading for de yngste elever.
Foto: Jesper Bach Thomsen, TV MIDTVEST

Sydmors Skole tager en helt ny metode i brug, når de yngste elever skal lære at læse.

Guided reading hedder metoden, der niveauopdeler eleverne, så de har tid med intensiv læsning sammen med en voksen.

- De er inddelt efter niveau, så det vil sige, at de får opgaver, der passer til, hvor man er i sin læseundervisning. Man kommer ikke til at sidde og arbejde med opgaver og bøger, som enten er for lette eller for svære, siger Annemarie Kidmose, der er læsevejleder på Sydmors Skole

Hun forklarer, at det er med til at gøre, at eleverne får mere lyst til at lære og læse.

Guided reading kommer fra England og er niveauopdelt læseundervisning.
Guided reading kommer fra England og er niveauopdelt læseundervisning.
Foto: Jesper Bach Thomsen, TV MIDTVEST

Inspiration fra Rudersdal

Konceptet med guided reading stammer oprindeligt fra England, men er kommet til Mors via Rudersdal Kommune.

- Nogle af vores læsevejledere blev inspireret af et besøg i Rudersdal og kom hjem og var meget optændt af den hellige flamme. Og der var fuld enighed på alle skolerne med indskoling her på øen i, at det vil vi indføre i år, siger Vibeke Skou Hansen, der er skole- og dagtilbudschef i Morsø Kommune.

Det betyder, at kommunen i løbet af det her skoleår vil udbrede guided reading til alle kommunens skoler. De frygter ikke, at der bliver lavet et A- og et B-hold.

- Det her er kun en del af elevernes læseundervisning. Og man risikerer også, at hvis man sidder med en fælles læsebog, at de børn, som den her læsebog er for svær for, at de oplever nederlag, siger Annemarie Kidmose.

Konceptet kræver nye materialer som lige nu bliver gjort klar til alle kommunens indskolingsklasser. Hvis konceptet bliver en succes, regner skolechefen med at brede det ud til flere klassetrin.

4:36