Håndboldstjerner hitter på TikTok: - Det er stukket helt af
Med over 100 millioner visninger på en video af harpiks er Skjern Håndbolds følgerskare eksploderet på TikTok. Det giver grobund for forretninger, men også risici, mener ekspert.
Hvor ofte ser du videoer af håndboldspillere, der tager harpiks på hænderne?
Det er der nemlig mange, der gør.
Det er én af de trends, som har gjort Skjern Håndbold til stjerner i SoMe-land, og det har givet over 480.000 følgere på det sociale medie TikTok.
Det betyder, at flere millioner har set med, når håndboldspillerne fra Skjern forsyner sig med harpiks før en kamp, og flere tusinde mennesker tjekker de korte videoer fra holdets træninger og kampe.
Simpel video gik viralt
I sommeren 2022 lagde Nicklas og Kristian Thygesen, der er holdets SoMe-ansvarlige, denne video op på TikTok:
Videoen gik viralt og fik over 100 millioner visninger - og en masse nye følgere fulgte med.
- Vi opdaterede hele tiden, og der kom hele tiden nye visninger. Det stak jo helt af, og vi vidste ikke helt, hvordan vi skulle reagere. Det blev en af de mest sete videoer i Danmark i 2022, og antallet af følgere steg virkelig voldsomt, siger Nicklas Thygesen.
Målet er en halv million følgere
I skrivende stund har klubbens TikTok-profil godt 482.000 følgere, og målet er, at det tal skal ramme 500.000 til sommer.
- I starten håbede vi på 100.000 følgere, og der gik tre uger, så var vi oppe på 150.000 følgere. Når der er gode kampe, som går vores vej, så kan vi også mærke, at interessen for det stiger. Så det er ikke helt urealistisk, at vi rammer en halv million, mener den kommunikationsansvarlige.
Selvom det umiddelbart lyder som en succes, så er klubben ikke nødvendigvis i mål, bare fordi der er mange, som ser videoer af håndboldklubbens spillere.
- Det, der er vigtigt her, er, at man også formår at konvertere følgere og likes til engagement og i sidste ende salg, for det er jo dét en sportsklub lever af, siger Kenneth Cortsen, som er ekspert i branding indenfor sport.
Det mener salgschef i Skjern Håndbold, Rasmus Boysen, også er muligt.
Han oplever, at kundernes loyalitet vokser i takt med følgerskaren, og at det også har god virkning på partnerskaber.
- De nuværende partnere er glade for, at de bliver mere eksponeret, fordi der er flere følgere, og flere kommer i hallen, og vi kan også mærke at nye partnere er interesseret i, hvad vi kan gøre på sociale medier for at de får mere eksponering, siger Rasmus Boysen.
Også spillerne oplever, at den øgede opmærksom i den digitale verden får en betydning i den virkelige verden.
- Det er virkelig til at mærke, at der er blevet en øget interesse fra unge. Det kan mærkes til kampe, hvor de spørger efter autografer. Det sker i højere grad, end det gjorde før, fortæller Skjern Håndbolds anfører Emil Bergholt, som optræder i flere af klubbens TikTok-videoer.
Et udskældt medie
Brandingekspert Kenneth Cortsen understreger, at sociale medier er centrale for branding af en sportsklub, men at medier som TikTok også har faldgruber.
- Nu ser vi, at der pludselig kommer en kritisk stillingstagen til TikTok, og vi ser, at der i nordamerikansk Major League-sport er lavet partnerskaber med TikTok, som pludselig bliver genstand for massiv kritik, fordi man mener TikTok kan misbruge potentiel data fra den vestlige verden. Og det er også en risiko, som man skal være opmærksom på her, og grunden til, at der har været forbud i visse lande, siger eksperten.
Det får dog ikke den kommunikationsansvarlige i Skjern Håndbold til at ryste.
- Selvfølgelig kan vi undvære TikTok. Men vi prøver også at få følgere med over på andre kanaler, for eksempel Instagram. Kommer der et forbud, så tager vi den derfra – så kommer der nok en anden platform, som vi skal være firstmovers på, griner Nicklas Thygesen.
Han håber også, at følgerne ikke bare følger med på Instagram, men også kommer i hallen til kampene.
- Én ting er følgere og virale videoer. Nu skal følgerne have holdet ind under huden, siger han.