På job med rejsedirektøren: - Det er de mest vanvittige, uforudsigelige dage
Det er højsæson for skirejser og samtidig også højsæson for corona. Så der er nok at se til for Højmark Rejser i Ringkøbing.
Der er taget hul på en ny dag hos Højmark Rejser. Det sidste stykke tid har tingene ikke lige frem været, som de plejer.
- Det er de mest vanvittige, uforudsigelige dage. Jeg har arbejdet i rejsebranchen i 30 år, men jeg har aldrig prøvet at være med til at noget som det her, siger Majbritt Jensen, der er direktør for rejseselskabet, der holder til i Ringkøbing.
Hver år sender de mellem 7000 og 8000 midt- og vestjyder afsted på skiferie til Østrig og Italien. Men i en tid med corona kan det være svært at navigere og informere gæsterne.
- Det ændrer sig hele tiden. Små nuancer. Hvis ikke det er hver dag så i hvert fald hver anden, hvor der er nye ting, som vi skal forholde os til, siger hun.
En løftet pegefinger
Morgenen starter med en lille reminder på statusmødet med salgsafdelingen.
- I arbejder mere og mere. I går kunne jeg se, at Lasse var på mailen, Jan du var på til midnat, Anne-Dorte var på. Det forstår jeg godt, for vi har jo rigtig mange mails og gæster der ude. Men det er vigtigt at sige, at vi skal holde en hel sæson. Så I skal satme passe på jer selv og hinanden.
Der er nemlig lang vej igen.
- Kan I huske, at jeg sendte en mail i sidste uge om det her bjerg, som vi er ved at bestige. Hvis vi siger, der er 12 trin, så har vi stadig 10 trin tilbage, lyder statussen fra direktøren.
Der er stadig flere tilbagebetalinger til gæster, som har fået aflyst deres rejse, end der er danskere, som booker.
- Hold nu op, det ser ikke godt ud, lyder det fra Majbritt Jensen, da hun kigger med på en medarbejders skærm.
Men selvom flere rejser er gået i vasken, så holder det ikke danskerne fra at kontakte rejseselskabet og få et tilbud.
- Der er kommet 15 forespørgsler ind bare på en halv time, siger en medarbejder på mødet.
100 medarbejdere ramt
Men før gæsterne kan sendes afsted sydpå, så kræver det, skistederne er klar til at modtage dem. Lige nu har rejseselskabet et enkelt hotel lukket på grund af smitteudbred.
- Det, jeg kan være nervøs for, det er, at der er et mere af vores hoteller, der har så mange syge medarbejdere, at vi er nødt til at lukke hotellet, siger Majbritt Nielsen på vej ned til dagens næste møde.
På Skype dukker Peter Jørgensen op. Han er indkøbsdirektør i Schweiz og har det overordnede ansvar for alle drifter af Højmarks egne hoteller.
- Status er, at der heldigvis ikke er flere, der er ramt af corona de sidste 24 timer. Vi har omkring 100, som er på vej ud af isolation og sygdom. Så det har været en hård omgang, siger han og fortsætter:
- Rigtig mange guider er på vej ud igen. Vi har jo kørt rejsemål uden guideservice i en uge nu, det har vi ikke prøvet før.
Nu vender det
De sidste fire dage har Højmark Rejser dog kunne se en positiv trend – salget er begyndt at komme i gang igen.
- Vi kører på og føler lidt, at vi ser noget lys, er det ikke det, vi gør?, spørger direktøren.
- Jo, vi ser lys, men vi har jo nødplaner, hvis der kommer en bølge hernede, bliver der svaret fra Schweiz.
Dagligt lander der lige nu op mod 800-1000 mails i indbakken, hvor otte mand sidder klar til at besvare. Og så er der telefonerne, der ringer.
- Vi oplever nogle gange, at der er 15-20 minutters ventetid. Det gør lidt ondt, at vi ikke lige kan vende tilbage hurtigt, men det er sådan det er, siger Majbritt Jensen.
Men der er ikke andet for end at hænge i og se frem. Og ovenpå dagens møder, så er der håb forude.
- Jeg er sgu ved godt mod lige nu. Så kan det godt være, at hvis du kommer om tre dage, så er alt anderledes. Det er sådan, det er i den her tid. Men det har været en super positiv morgen, den bedste dag i 1000 år, griner en håbefuld direktør.