Rejsearrangør måtte fyre alle medarbejdere: Men nu booker kunderne løs igen

Højmark Rejser måtte afskedige samtlige medarbejdere for at overleve. Men kunderne er trofaste og udskyder i stedet for at aflyse, så rejsearrangøren har genansat en del af medarbejderne.

Administrerende direktør hos Højmark Rejser, Majbritt Jensen, ser lysere på fremtiden. Kunderne er loyale og de venter gerne længe på en skiferie.
Administrerende direktør hos Højmark Rejser, Majbritt Jensen, ser lysere på fremtiden. Kunderne er loyale og de venter gerne længe på en skiferie.
Foto: Katrine Angel, TV MIDTVEST

I november måtte Højmark Rejser med hovedkontor i Ringkøbing afskedige samtlige medarbejdere i et forsøg på at overleve en ødelagt sæson for skiturister. Men en tilpas stor del af kunderne vil ikke have pengene tilbage. De vil bare udskyde rejsen.  

Det gør fremtiden noget mere lys, end den så ud i november sidste år. 

- Den seneste tid har givet os en stor tiltro til fremtiden, og vi har brug for vores dygtige medarbejdere, siger Majbritt Jensen, der er administrerende direktør i Højmark Rejser. 

Selvom det denne sæson ser sort ud for skiturister, der har regnet med at få hvid puddersne under skiene, er der meget at glæde sig over hos en af Danmarks største skirejse-selskaber.

Overlevelse

Da Højmark Rejser valgte at fyre alle medarbejdere, var det for at sikre firmaets overlevelse. Målet var allerede dengang, at opsigelserne kunne rives i stykker som tiden skred frem, og det er nu tilfældet for 8 af de 14 opsagte medarbejdere.

Selv om sæsonen i år er så godt som ødelagt, har det nemlig vist sig, at kunderne i stedet for at aflyse og kræve pengene tilbage vælger at udskyde bookningen.  

- Mange af dem, der har købt en skirejse i år, har ikke brug for at få deres penge udbetalt og vælger at lade deres booking stå til næste års skitur, siger Majbritt Jensen.

Samtidigt er markedet for skirejser til næste sæson åbnet meget tidligere, end der normalt har været efterspørgsel fra kunderne.  

- Vi har startet salget af skirejser til næste sæson, og det er tidligere end nogensinde før. Vi fornemmer virkelig, at mange har brug for at have noget at se frem til. Gæsterne betaler kun et depositum nu og resten 60 dage før afrejse, så det er overkommeligt for mange. Det har virkelig været rørende at opleve alle de gæster, der har støttet os igennem denne periode, fortæller koncerndirektør Majbritt Jensen. 

Kunderne drømmer om sneklædte bjerge i en grad, så det er lykkes at holde hjulene i gang hos Højmark Rejser på trods af en ødelagt sæson. - Folk ringer og vil gerne have tilbud på næste sæson. Det plejer de slet ikke at gøre på den her tid af året. Folk vil have noget positivt i deres kalender., siger Majbritt Jensen.
Kunderne drømmer om sneklædte bjerge i en grad, så det er lykkes at holde hjulene i gang hos Højmark Rejser på trods af en ødelagt sæson. - Folk ringer og vil gerne have tilbud på næste sæson. Det plejer de slet ikke at gøre på den her tid af året. Folk vil have noget positivt i deres kalender., siger Majbritt Jensen.
Foto: Højmark Rejser

Majbritt Jensen fortæller, at det er vigtigt for rejsearrangøren, at kunne holde fast på så mange af medarbejderne som muligt. De kender branchen og markedet, og det vigtigt, når rejsearrangøren skal forsøge at rejse sig igen. 

- Desværre er det ikke alle, vi kan genansætte på nuværende tidspunkt, nogen har også fået nyt job i mellemtiden, og det glæder vi os meget over på deres vegne. Vi tror på, at vi efter sommerferien vil opleve en efterspørgsel, der gør, at vi kan ansætte yderligere, siger administrerende direktør Majbritt Jensen.