Taxamangel i sommerlandet: Restauratører må selv køre kunderne hjem

Taxaer er en mangelvare i det vestjyske sommerland, og det er pinligt for området, at de ikke kan servicere turisterne, lyder kritikken fra restauratørerne.

Taxier er en mangelvare i det vestjyske sommerland. (Arkivfoto)
Taxier er en mangelvare i det vestjyske sommerland. (Arkivfoto)
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Hos Restaurant Sandgaarden i Søndervig er der masser af valgmuligheder på menukortet, men når middagen er spist, så er mulighederne for at komme hjem igen mere begrænsede.

På restauranten oplever de ofte, at gæsterne ikke kan få en taxa, når de gerne vil køres hjem fra Søndervig.

- Det er ikke fordi taxaerne ikke vil køre, men de har simpelthen ikke tid, og der er ikke biler nok. Det er utilfredsstillende, når man gerne vil yde en god service, og jeg kan godt frygte, at folk vil vælge os fra, fordi de ikke kan komme hjem, siger Lars Pinholt, der er ejer af Restaurant Sandgaarden.

Han har derfor set sig nødsaget til at tage andre metoder i brug, og nu er restauranten begyndt selv at sende kunderne hjem i en minibus.

- Alene i går havde vi tre hold, vi kørte hjem, men det er selvfølgelig ikke optimalt på nogen måde, siger Lars Pinholt.

2:08
Taxier er en mangelvare i det vestjyske sommerland. Og det er pinligt for området, at de ikke kan servicere turisterne med hjemtransport, lyder kritikken fra restauratørerne

Flere oplever taxamangel

I 2017 vedtog et bredt flertal i folketinget en ny taxalovgivning, der blandt andet betyder, at selskaberne ikke længere er bundet til et geografisk område, og det gør det muligt for taxaselskaberne at køre på tværs af kommunegrænserne.

Den seneste undersøgelse af taxabetjeningen fra brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turismeerhvervet viser, at tre ud af fire af de adspurgte virksomheder uden for de større byer oplevede problemer med at skaffe taxaer til deres gæster.

TV MIDTVEST har talt med flere taxaselskaber i og omkring Ringkøbing.

De ønsker ikke at stå frem, men fortæller, at de gerne vil hjælpe i områderne. De efterlyser dog økonomisk støtte fra kommunen, så det kan betale sig at køre i området.

Krav om geografisk dækning

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard peger på en løsning, hvor taxaselskaberne igen skal køre i bestemte geografiske områder. Samtidig skal kommunerne byde kørsel ud i mindre portioner, så de små selskaber også kan være med.

- Man kan også stille krav fra kommunernes side om, at hvis et taxaselskab vinder et udbud, så skal de også dække et bestemt geografisk område med taxabetjening på de tidspunkter, hvor man ellers ikke lige ville se en taxa i området, siger Steffen Damsgaard.

Transportministeriet har først planer om eventuelle ændringer af taxareglerne efter en planlagt evaluering af taxalovgivningen i 2022.

Indtil videre må Lars Pinholt fra Restaurant Sandgaarden derfor væbne sig med tålmodighed.

- Det er ofte til frustration for os, men vi må bare tage det én dag ad gangen, og så ser vi, om vi kan løse det, siger han.

Jeg kan bare sige, det er ofte til frustation og så tager vi det en dag af gangen og ser om vi kan løse det.