SIF afviser samarbejde med spilgiganter
Silkeborg IF vil ikke indgå såkaldte partnerskaber med bettingfirmaer.
Kigger man rundt i superligalandskabet er det ikke usædvanligt, at klubberne har udvidede sponsoraftaler med spilvirksomheder - såkaldte bettingpartnerskaber.
Eksempelvis har FC Midtjylland et samarbejde med Oddset, og i Viborg FF har man det med Mr Green.
Men Silkeborg IF kommer ikke til at indgå disse såkaldte partnerskaber med bettingfirmaer. Det oplyser Kent Madsen, der er direktør i klubben i et interview med Radio 4, der har undersøgt, hvilke klubber der har bettingpartnere.
- Jeg tror på, at folk skal tage ansvar for eget liv, hvad enten det er tobak eller spil. Vi synes bare ikke, det er vores opgave at markedsføre det, uddyber Kent Madsen over for TV MIDTVEST.
Direktøren oplyser, at en klub på Silkeborg IFs størrelse formentlig ville kunne få bruttoindtægter på i omegnen af 500.000 kroner ved en samarbejdsaftale med en spilvirksomhed.
Almindelige sponsorater er ok
Kent Madsen understreger, at klubben gerne indgår klassiske sponsoraftaler med bettingfirmaer, men siger nej når det kommer til partnerskab.
Med en aftale om et partnerskab følger nemlig oftest forpligtelser, hvor holdet og spillerne skal indgå i reklamer for spil hos bettingvirksomheden.
- Der er unge mennesker, der ser op til vores spillere, og hvis de pludselig står og taler om gode odds på det ene og det andet, så er det jo os, der opfordrer til spil, og det vil vi ikke, siger Kent Madsen.
Som TV MIDTVEST tidligere har beskrevet, er det er stigende problem, at unge mellem 12 og 17 taber mange penge på betting, selvom de ikke er gamle nok til at spille lovligt.
Oddsene for at få problemer med spilafhængighed er nu lige så dårlige for børn og unge, som de er for voksne. Det er hovedårsagen til, at Kent Madsen ikke vil lade sin klub opfordre til det.
Hvorfor ikke gå hele vejen og droppe enhver aftale med spilvirksomheder?
- Fordi det ikke er vores opgave at lave lovgivning. Man må for eksempel ikke reklamere for tobak, men man må gerne for spil. Derfor kan man godt få en plads på skærmene langs banesiden. Vi skal bare ikke aktivt som klub opfordre til spil, og derfor laver vi ikke de her partnerskaber, siger Kent Madsen.
Ifølge direktøren ligger et gennemsnitligt sponsorbidrag til Silkeborg IF på 100.000 kroner, og sidste år fik klubben cirka 27 millioner kroner i sponsorindtægter.