Nikolaj blev "dybt overrasket" over reaktionerne på sine gravsten

Flere mener, at gravstenene er et udtryk for, at klimahysteriet er gået for vidt.

Nikolaj Tymm-Andersen blev overrasket over de mange negative kommentarer.
Nikolaj Tymm-Andersen blev overrasket over de mange negative kommentarer.
Foto: Tobias Meier, TV MIDTVEST

- Klimahysteri.

- Det er vildt, som det her klimahysteri kan blive ved med at nå nye højder.

- Hvor jeg dog savner tiden fra før 1995, inden Danmark gik af lave.

Det er nogle af de kommentarer, der er kommet på TV MIDTVESTs Facebookside, efter en artikel om bæredygtige gravsten blev delt. 

Timestone fra Skive har udviklet en ny type gravsten af ler, som ud over at have et anderledes design, der har vundet internationale priser, også bliver markedsført som miljøvenlige.

Det er dog ikke alle på Facebook, der synes, at det er en god ide. 

- Det har intet med klimaet at gøre. Det er bare woke-nonsens.

- De klimatosser kan rende og hoppe.

- Er ved at kaste op over alt det her klimafis. 

Og den modtagelse er kommet bag på Nikolaj Tymm-Andersen, der er grundlægger og direktør i Timestone. 

- Jeg blev dybt overrasket over, at det eskalerede i den retning. Vi får normalt så meget ros af kunder og folk på kirkegårdene, så jeg havde ikke regnet med det, siger han. 

Bæredygtighed er kun et plus

Nikolaj Tymm-Andersen opfatter også mange af reaktionerne på Facebook som et udtryk for en generel træthed over bæredygtighedsemnet. 

- Jeg tror, at folk er mættet af hele tiden at høre om klima og miljø. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om, at de ikke gider høre mere om bæredygtighed, siger direktøren. 

Han understreger, at bæredygtighed heller ikke er det vigtigste for Timestones produkter. 

- Vi praler faktisk ikke meget af bæredygtighed normalt. Det vigtigste for mig er, at vi laver et godt alternativ til de traditionelle gravsten, og så er bæredygtighed bare et plus, siger Nikolaj Tymm-Andersen.

Direktøren fortæller, at der også har været mange positive tilbagemeldinger på artiklen. Men han vil alligevel tænke sig en ekstra gang om i fremtiden, når han skal markedsføre sit produkt. 

- Hvis man skal igennem med hele den her klimavinkel, så skal måske tænke en anden retning. 

0:31
Du kan se gravstenene vist frem her.
Foto: Tobias Meier, TV MIDTVEST