Skyr 10 år efter introduktion fra Thise: Dansk mejerieventyr
Skyr er blevet en kæmpe succes i Danmark. Det kan mærkes i Thise, hvor mejeriet var de første med produktet.
Thise Mejeri var de første, der bragte Skyr ind på det danske marked tilbage i 2006. Forventningen dengang var, at produktet ville blive en niche. I dag er skyr blevet en af Thise Mejeris helt store succeser.
- Det er et lille eventyr for Thise. Sidste år havde vi en omsætning på over 100 mio. kr. på skyr ud af en samlet omsætning på knap én milliard kr., siger direktør Poul Pedersen til Business i Dagbladet Ringkøbing-Skjern.
Skyr sælges primært til Coops detailkæder. Her fastslår en analyse at danskerne, har taget det islandske produkt godt til sig.
- Det er næsten hver 20. dansker, der spiser skyr om morgenen på en gennemsnitlig dag, så det er ganske udbredt, siger analysechef ved Coop, Lars Aarup til TV MIDTVEST og fremhæver en lille detalje.
Når vi ser på, hvem der spiser skyr, så er det dobbelt så meget kvinder, som det er mænd, der spiser skyr siger analysechefen.
Lars Aarup regner med, at morgenmadsmarkedet har nået toppen. Til gengæld forventer han, at skyr vil bredde sig på andre områder.
- Danskerne er vilde med det fedtfattige og proteinrige produkt, så det kunne fx brede sig til brød. Det seneste vi har set, det er en smørblanding, hvor der er pisket skyr i.
- Vi kunne godt forestille os, at skyr kom i sovser og i dressinger og alle mulige andre steder, hvor man kunne tænke sig at fedtreducere, slutter Lars Aarup.
Det tegner dermed lyst i fremtiden for den succes Thise Mejeri har skabt med introduktionen af skyr.
Direktør Poul Pedersen, siger til TV MIDTVEST, at han anslår at 50 ud af de 200 arbejdspladser på Thise Mejeri er tilknyttet skyr-produktionen.