Modekoncernen DK Company bliver misbrugt af falske hjemmesider
Tøjfirmaet har nu succes med at få lukket falske hjemmesider næsten lige så hurtigt, som de dukker op.
- Det er noget, vi er rigtig rigtig trætte af. Men heldigvis kan vi gøre noget ved det.
Sådan siger Jacob Tange Jessen, som er marketingsdirektør hos DK Company i Ikast, om falske hjemmesider, som kopierer tøjvirksomhedens brandsites - og dermed snyder kunderne.
Det sker nærmest dagligt, og det er til stor frustration.
- Det er synd for kunderne og kan være med til at give vores brands et dårligt ry, når der er svindlere der gør det her, fortæller han.
Men nu har virksomheden fået held til at lukke de falske hjemmesider, næsten lige så hurtigt som de skyder op.
Gør platforme opmærksom på medansvar
DK Company har hyret en virksomhed, som er specialiseret i at beskytte blandt andet varemærker. Og herfra har man succes med at få stoppet de falske sider.
- Hemmeligheden bag vores succes med at fjerne falske annoncer er at gøre mellemmænd som domæneudbydere og hosting-udbydere opmærksom på det såkaldte mellemmandsansvar.
- Det betyder, at platformen bliver medansvarlig ved at formidle falske annoncer. Vi har også løbende kontakt til Meta (virksomheden bag Facebook og Instagram, red.), Amazon og eBay, som gerne fjerner de falske annoncer, vi udpeger, forklarer Nick Lissner, partner og advokat i IP-konsulenthuset Patrade.
Han forklarer, at metoden allerede har lukket titusindvis af falske sider over hele verden. Og mange flere virksomheder kunne gøre det samme.
- Problemet er, at for få brands effektivt bekæmper de falske hjemmesider. Mange tror fejlagtigt, at der ikke er noget at gøre. Men vi får lukket selv kopi-domæner, som virksomheder har kæmpet forgæves mod i årevis. Det har større gennemslagskraft, at en advokat henvender sig, fordi aktørerne ved, at vi har bemyndigelse til at sagsøge dem, siger Nick Lissner.
Ifølge en rapport fra Nationalt center for IT-kriminalitet er samhandel den form for økonomisk IT-svindel, der fylder mest i statistikken.