Vestjyske borgmestre vil have batteritog til København
Seks borgmestre i Midt- og Vestjylland har foreslået transportministeren, at man redder den direkte togforbindelse fra Vestjylland til København med batteritog.
Den direkte togforbindelse mellem Midt- og Vestjylland og hovedstaden har længe hængt i en tynd tråd. Og lige så længe har flere af landsdelens borgmestre sendt skarp kritik mod Christiansborg.
Men nu forsøger borgmestrene igen med et brev til transportministeren – denne gang med en konkret løsning.
Sammen med borgmestrene i Holstebro, Herning, Lemvig, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern har Struers borgmester Niels Viggo Lynghøj skrevet et brev til transportministeren, om at et batteri-tog kan redde togforbindelsen.
- Det er vigtigt for vores vestjyske område, at vi hænger sammen med resten af Danmark. Også når vi taler togtrafik, siger Niels Viggo Lynghøj.
Minister: Det skal undersøges nærmere
Problemet er, at når jernbanen fra Vejle til København bliver elektrificeret, mens strækningen fra Vejle til Struer ikke bliver det, så er man nødt til at skifte tog undervejs på turen til København.
- Med den tidshorisont der er, så er der ingen tvivl om, at så er udviklingen nået så langt, at der ville man på rene batterier kunne køre strækningen fra Vejle til Struer, siger borgmesteren.
Transportministeren har besluttet, at alle vej- og jernbaneprojekter, der egentlig var blevet vedtaget af den tidligere regering, skal tages af bordet og genforhandles.
- Jeg forstår godt det ønske, der er i Vestjylland i forhold til at bevare togforbindelserne. Men noget af det vi overvejer, det er, kan batteriteknologi være med til at hjælpe os her. I øjeblikket er vi i gang med at teste batteriteknologien på danske toge, blandt andet i Vestjylland. Og når vi bliver klogere på de tests, så er det en vej, som jeg synes skal undersøges nærmere, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Der er forventningen, at den direkte togforbindelse til København vil være helt væk 2027, hvis ikke der bliver gjort noget inden.