Forbrugerne fravælger det økologiske svinekød
Økologisk Landsforening lancerer en kampagne, der skal få os til at købe mere økologisk fjerkræ og svinekød.
Danskerne har i høj grad taget de økologiske fødevarer til sig.
Markedsandelen for økologiske produkter som gulerødder, havregryn, mælk og æg ligger over 30 procent, oplyser Økologisk Landsforening.
Men der er et problem.
For ser man på økologisk svinekød og fjerkræ er andelen kun tre procent. Og det vil Økologisk Landsforening nu gøre noget ved. Foreningen har lanceret kampagnen "En himmel til forskel", der skal få danskerne til at putte mere økologisk svinekød i indkøbskurven.
Chefkonsulent Helle Bossen fortæller blandt andet, at det ikke er alle danskere, der ved, at økologiske grise går ude.
- Den økologiske produktion rummer mange fordele på én gang, men det kan være svært at gennemskue, hvad økologi dækker over i forhold til dyrevelfærd. Derimod er frilandsgris og fritgående kyllinger mere selvforklarende. Derfor har vi en opgave i at øge danskernes bevidsthed om, at Ø-mærket garanterer meget højt dyrevelfærd, siger Helle Bossen.
Større omkostninger
Lasse Korsgaard fra Sjørring i Thy er en af de landmænd, der gerne ser salget øget. Efter 26 år som konventionel landmand er han nu blevet økologisk svineproducent, og han er slet ikke i tvivl om, at svinene trives i det fri.
Han er dog også bevidst om, at den højere pris på det økologiske kød kan få nogle forbrugere til at holde sig væk.
- Det er da træls. Jeg ved ikke, hvordan man får dem til at købe mere økologisk, men de er nok nødt til at rykke pungen lidt længere op, for omkostningerne er større ved denne type produktion, siger han.
Ifølge Økologisk Landsforening siger tre ud af fire danskere, at de i høj eller nogen grad går op i dyrevelfærd. Men det er ikke alle, der sætter lighedstegn mellem økologi og dyrevelfærd.