Gratis Storebæltsbro vil koste staten mange milliarder

I et Folketingssvar opgør Transportministeriet, hvad det vil koste at gøre Storebæltsbroen gratis.

Borgerforslag om gratis Storebæltsbro vil være milliarddyrt at gennemføre, lyder det fra Transportministeren.
Borgerforslag om gratis Storebæltsbro vil være milliarddyrt at gennemføre, lyder det fra Transportministeren.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det har i årevis været en varm politisk kartoffel, om kørsel på Storebæltsbroen skal gøres gratis som eksempelvis på Lillebæltsbroen eller Storstrømsbroen. 

Senest har et borgerforslag med rødder i Hanstholm nået over 50.000 stemmer og skal dermed til afstemning i Folketinget.

Bliver Storebæltsbroen gratis vil det dog koste statskassen et markant, trecifret milliardbeløb. Det viser et svar til Folketinget fra Transportministeriet.

- Forslaget vil skabe en dynamik og en ekstra indtjening for Danmark, der langt overstiger de indtægter, der i dag betales for benyttelse af Storebæltsbroen, fremgår det af borgerforslaget, som ejeren af Hanstholm Camping, Bent Kloster Thodsen, og en række andre personer fra Thisted Kommune står bag.

Transportministeriet har regnet på, hvad det vil koste, hvis man gør broen gratis per 1. juli 2022.

I engangsomkostninger vil det ifølge Transportministeriet koste 28,9 milliarder kroner. 19,1 milliarder kroner af det er den resterende gæld, der er i selskabet Storebælt A/S. Og som staten så skulle svare.

Hertil kommer 9,8 milliarder kroner i de udbytter - udbetalinger af overskud - som Storebælt A/S er forpligtet til at betale til staten. De penge er eksempelvis allerede for en stor dels vedkommende brugt på regeringens infrastrukturplan.

I løbende udgifter vil det ifølge folketingssvaret koste op til 900 millioner kroner om året at gøre broen gratis.

Omkring en halv milliard til vedligeholdelse og små 400 millioner kroner i yderligere tilskud til de færgeruter, der modtager støtte fra broen.

Storebæltsbroens overskud - der i 2021 lød på 2,4 milliarder kroner før skat og renter - går til Sund & Bælt, der er ejet af staten. Overskuddet fra Sund & Bælt kan staten så bruge.

- Vi har i flere omgange besluttet på tværs af partierne at trække penge ud af Storebæltsforbindelsen, og det betyder, at der stadig er en restgæld, der ikke er betalt før i 2035.

- Derfor kan vi ikke sige, at det skal være gratis at passere, sagde Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV2 Fyn i marts om emnet.