Mange danskere har været i nabokonflikt – én ting skændes vi oftest om
Langt de fleste mener, at konflikten udelukkende skyldes naboen, viser ny måling.
At have en konflikt med naboen er ganske almindeligt for danskerne.
Det viser helt nye tal lavet af Megafon for TV 2.
Mere end hver tredje dansker har nemlig været i en nabokonflikt.
Og det overrasker ikke Christina Schjervig, der er bygningskonstruktør og brevkasseredaktør hos Bolius, og som i årevis har rådgivet danskerne om blandt andet nabokonflikter.
Hun anslår, at over ti procent af de spørgsmål, hun modtager om ugen, handler om udfordringer med naboen.
Nabostridigheder er ikke et nyt fænomen.
Onsdag har TV 2 premiere på dokumentaren 'Naboen fra helvede', der følger to naboer i Odsherred, hvor kommunikationen i den grad er gået i hårdknude.
Hvad handler konflikterne om?
Støj er den langt hyppigste årsag til konflikter, fortæller Christina Schjervig.
- Det er rigtig mange, der skriver ind til os for at få råd angående støjgener fra naboen, og det er især de vedvarende lyde så som varmepumper, poolpumper og andre tekniske installationer, som gør folk frustrerede, for der er lyden mere eller mindre konstant, siger hun.
I undersøgelsen er støj også den hyppigste årsag til nabostridigheder.
Her peger 49 procent på støj som det, der plager dem mest i en strid med naboen.
Uenighed om hæk, hegn eller skel er den anden største grund til problemer, og den genkender Christina Schjervig også fra brevkassen.
- Stridigheder om hegn, hæk og høje træer er en tilbagevendende klassiker, siger hun.
Det er de andres skyld
Det kan være svært at se indad, når det kommer til en konflikt med en nabo. Det viser tallene også.
83 procent svarer, at det primært eller udelukkende er naboens skyld, at der er opstået en konflikt.
- Det siger jo noget om, hvordan vi er som mennesker, for når vi kommer i konflikt, kan det være rigtig svært at huske helikopterperspektivet, siger Christina Schjervig.
Blandt andet har Christina Schjervig oplevet, at en person skrev ind og fortalte, at naboen havde fået tilladelse til at lave en stor tilbygning og udnyttet grunden maksimalt. Oveni det ville naboen også indrette kælderen anderledes og bruge den til bryggers og bad.
- Her blev jeg fristet til at prikke til, om det reelt var generende for vedkommende, at naboen udnyttede kælderen til badeværelse, og om en mulig konflikt var det værd. For vi ser, at en nabokonflikt påvirker livskvaliteten, siger hun.
Løsningen
Der er flere måder at løse nabokonflikter på generelt.
Men kommunikation og relationer ligger meget højt på listen over løsninger.
- Mit første råd er altid at gå i dialog, for noget som du måske tror, at naboen kan regne ud, er problematisk, ved naboen måske slet ikke, siger Christina Schjervig og fortsætter:
- Det kan være en god idé at blive på egen banehalvdel og sige, at man er generet af noget og spørge – mere eller mindre indirekte – om naboen kan hjælpe én med at løse problemet.
At gå ind og snakke med naboen, inden der opstår konflikter, kan også være en god idé.
Det forklarer Mette Juel Madsen, der er konfliktmægler, faglig leder i Center for Konfliktløsning, og som har håndteret nabokonflikter i 15 år.
For hvis vi har en relation til hinanden, kan støj opleves på en helt anden måde, end hvis vi ikke kender dem, der laver støjen.
- Vi ved fra undersøgelser, at støj relaterer sig til den relation, vi har. Der er stor forskel på, om vi hører støj fra ”de irriterende unger ovenpå, som vi ikke kender”, eller de to søde børn, der tit kommer forbi og besøger os, siger hun.
De pårørende kan hjælpe
Mette Juel Madsen har en bøn til de pårørende til én, der er i en nabokonflikt.
Vi kan nemlig ubevidst komme til at hjælpe hinanden med at eskalere en konflikt, hvis vi giver vores pårørende ret i alle synspunkter.
- I stedet for at fyre brænde på bålet og sige: ”Han er også en idiot”, vil det være givtigt, hvis man forsøger at afhjælpe konflikten i stedet ved at hjælpe med at se sagen fra begge sider, siger Mette Juel Madsen.
Se 'Naboen fra helvede' på TV 2 onsdag klokken 20 eller allerede nu på TV 2 Play.