Skib zigzagger mellem Norge og Danmark – eksperter med mulig forklaring
Ifølge flere eksperter kan skibets zigzagbevægelser skyldes de sanktioner, som EU har indført mod den russiske skyggeflåde.
Det er en yderst besynderlig rute, som tankskibet Mulan har sejlet i Skagerrak mellem Danmark og Norge.
Sådan lyder vurderingen fra civilingeniør og skibsteknisk ekspert ved Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) Hans Otto Holmegaard Kristensen.
- Det er en yderst bemærkelsesværdig rute, der fremstår mærkværdig, hvis skibet skulle være på vej til Egypten, siger han til TV 2.
Ifølge skibseksperten er skibets rute mystisk, fordi det ifølge skibssporingsappen Vesselfinder først skulle være på vej til Port Said i Egypten, og nu står til at vente på ordrer at sejle med.
- Hvis et skib venter på ordrer, ligger man normalt stille et sted, indtil der er en last at sejle med. Derfor er det mærkeligt, at det ligger og sejler rundt på den her måde i Skagerrak, hvor der kan være voldsomme bølger, siger Hans Otto Holmegaard Kristensen.
Sanktioner kan være årsag til rute
Lige nu holder det norske kystdirektorat øje med skibet, der har bevæget sig videre fra Skagerrak og ud til den norske kyst.
Skibet sejler under Panamas flag, men myndigheden vurderer skibet til at være en del af den russiske skyggeflåde, og det er også tidligere blevet sanktioneret af USA som et russisk skib, der sejler med gas.
Det skriver det norske medie VG.
Flere eksperter siger til mediet, at netop sanktioner mod Rusland kan være en del af årsagen til skibets zigzagrute mellem Danmark og Norge.
Gastankere fra Rusland har nemlig "i længere tid haft problemer med at finde havne at laste af i", siger Jakub M. Godzimirski, der er forskningsprofessor ved Norsk Udenrigspolitisk Institut (NUPI), til VG.
Siden krigen i Ukraine brød ud, har både EU og USA indført sanktioner mod Rusland for at forsøge at begrænse landets eksport af gas.
Ifølge Kåre Dahl Martinsen, der er professor ved Institut for Forsvarsstudier hos det norske forsvar, er der dog stadig uklarhed om, hvordan sanktionerne vil virke i praksis. Det kan være en del af grunden til skibet Mulans zigzagmønster, mener forsvarseksperten.
- Der er grund til at tro, at de er i vildrede over, hvordan de skal forholde sig til sanktionerne, siger Kåre Dahl Martinsen til VG.
Kredser omkring kabel
Tankskibet har de seneste ti dage sejlet frem og tilbage mellem Norge og Danmark og befinder sig nu nordpå ud for den norske kyst.
Skibet har på ruten kredset omkring et 1400 kilometer langt fiberkabel, der bruges til at forbinde internettet i en række europæiske lande.
- Det virker ikke tilfældigt, at det ligger og sejler lige omkring det her kabel, og vi ser i stigende grad, at skyggeflådeskibe bliver et instrument i krigsførelse til at ødelægge kabler, siger Hans Otto Holmegaard Kristensen.
Der er indtil videre ikke blevet rapporteret nogen skade på fiberkablet, men Benny Bak, der som leder af redningstjenesten i Vorupør, har mange års erfaring på vandet, har bidt mærke i skibets måde at sejle omkring kablet.
- Det sejlede langsomt, da det var ved kablet. Jeg kan se, at skibet har sejlet frem og tilbage. Det er samme metode som i Østersøen, sagde Benny Bak lørdag til TV MIDTVEST.
Ingen kommentarer fra Forsvaret
Sømanden Benny Bak har orienteret Søfartsstyrelsen i Danmark om skibet. Det har dog ikke været muligt at få dette bekræftet af styrelsen, der holder lukket i weekenden.
Forsvaret havde lørdag heller ingen kommentarer til konkrete skibe, men oplyste, at det holder øje med alle skibe i dansk farvand.
Forsvaret ville heller ikke kommentere på, om der er grund til bekymring om sabotage af fiberkablet IOEMA.