Butiksdød skal bekæmpes med kortere åbningstid
En butiksindehaver i Holstebro mener, at muligheden for gaveindkøb i julen skal være mindre. En trendforsker mener, åbningstider helt skal nytænkes.
Julen kan være en hård tid for mange også for dem, som står på disken i landsdelens mange butikker. Det mener, Marie Lykke Ulsted, der er medindehaver af Lykke og Toft på gågaden i Holstebro, i hvert fald.
Især hvis kunderne udebliver, og der er stilhed i butikslokalerne.
- Der er ingen grund til, at vi har åbent både lørdag og søndag i december, fordi bruger ikke hele åbningstiden alligevel. Vi behøver heller ikke at have fire søndagsåbninger, vi kan sagtens nøjes med to, forklarer Marie Lykke Ulsted.
Ifølge indehaveren så er åbningstiderne de seneste år øget markant, hvilket har betydet længere og flere dage i butikken.
- Jeg synes, vi skal kigge på, hvornår er der flest mennesker i gågaden, og hvad behovet er. Jeg vil gerne have tiderne minimeret til, at vi har åbent, når kunderne er her, forklarer hun og uddyber:
- Kundernes behov har ændret sig, og er anderledes i dag i forhold til for 10 år siden, siger hun.
Marie Lykke Ulsted håber på, at byens andre butikker vil overveje hendes forslag. I hvert fald så vil hun tage det med videre til byens handelsstandsforening.
- Jeg tror på, at vi kan få hyggen tilbage i gågaden med kortere åbningsdage, fordi jeg så tror på, at folk i højere grad vil prioritere at komme på gågaden og i butikkerne. På den måde tror jeg, at vi kan få charmen ved fysisk handel tilbage.
Hos Lykke og Toft begyndte de sidste jul selv med at lukke et par timer før gågadens andre butikker. Sammen med sin forretningspartner har hun drevet butikken i gågaden i lige knap fire år.
Det er tid til at gentænke
Forslaget kommer på det helt rette tidspunkt. Det mener trendforsker Louise Byg Kongsholm, men det skal også tænkes ind i årets andre måneder.
- Vi ser allerede en del butikker som laver initiativer, der er mere eventbaseret, hvor kunderne kan møde op om aftenen eller i weekenden, og så er det det, der driver omsætningen. Til gengæld har man så lukket på en kold mandag, men det betyder ikke så meget for ens forbruger og målgruppe, forklarer hun.
Ifølge trendforskeren så handler det om at tilpasse åbningstiderne til den målgruppe, som man har.
- Det er meget vigtigt, at man ved, hvem ens kernemålgruppe er. Mange forbrugere har behov for andre åbningstider, for det er ikke alle, som kan shoppe på hverdage mellem klokken 10 til 17, fortæller hun. Så det er afgørende om ens målgruppe er mødre på barsel, seniorer eller unge der har et studie.
Risikerer man ikke, at gøre butikkerne mindre attraktiv og måske ligefrem udelukke nogle fra at handle i fysiske butikker?
- Der er helt klart en opgave hos handelstandsforeningerne og butikker i at synliggøre og fortælle, hvordan og hvornår man har åbent. Men der er absolut fordele i at tilpasse sine åbningstider til ens målgruppe, så man får fat i dem, der hvor de er mest købestærke. Men man skal også være åben for, at det kan skabe forvirring, hvis hver enkelt butik har sine egne, unikke åbningstider. Så det er en balancegang, fortæller Louise Byg Kongsholm.