Milliardfirma undskylder fejl: De slettede hans nummer – nu ringer dement kone forgæves
Bent Laursen er en frustreret mand. I efteråret fandt han ud af, at hans fastnettelefon og mails er blevet slettet. Det er ikke lykkedes at få hjælp. Midtjysk firma erkender fejl.
- Nummeret, De har kaldt, eksisterer ikke.
Sådan lyder en stemme i telefonen, når Bent Laursen forsøger at ringe til sin egen fastnettelefon, og sådan har det lydt siden midten af november.
Og nu er det ikke, fordi Bent har brug for at ringe til sig selv. Men han har et stort behov for, at hans demente kone kan ringe og få fat på ham på et nummer, der har været hans siden 1974. Men det kan hun ikke i øjeblikket.
- Jeg har det pisse ad helvede til for at sige det på godt dansk. Jeg synes, jeg har rigeligt at kæmpe med i forvejen, fortæller en tydeligt berørt Bent Laursen.
Det hele går galt, efter Bent Laursens fastnetforbindelse går i stykker.
Milliardkoncernen Norlys med hovedsæde i Silkeborg skifter den boks, som er installeret i hjemmet i Billund, men det hjælper ikke på telefonforbindelsen, der stadig ikke virker.
Ydermere får Bent Laursen oplyst af kundeservice hos telekoncernen Norlys, at hans telefonnummer desværre er tabt.
Det nummer, som hans demente kone er vant til og husker, og det nummer som i 50 år har været en vigtig livline for ham.
- Alle vores venner, bekendte og omgangskreds har det nummer. Det er kodet ind alle de steder, vi har forbindelser, og jeg kan ikke droppe det af hensyn til konen. Det berører mig meget, siger Bent Laursen.
Mailkonto også slettet
Det er ikke kun fastnettelefonen Bent Laursen bøvler med. Norlys har også slettet hans mail og alt indholdet i mailen. Selve mailadressen er blevet genoprettet, men alt indhold fra før 24. januar er væk.
- Den er totalt tømt. Fuldstændig ryddet. Det er jeg meget utilfreds med, siger Bent Laursen.
Siden november måned har Bent Laursen brugt mange timer på at løse problemerne. Han har fået hjælp af sin voksne datter, men uden held. Og heller ikke Norlys’ egne supportfolk har kunnet løse opgaven.
- Det tager utroligt meget af min tid og min energi. At du hele tiden skal bøvle med noget, siger Bent Laursen.
Han har siden midten af januar haft 18 telefonopkald til Norlys, men først i denne uge har han fået at vide, at han kan få sit fastnetnummer igen, hvis han udfylder en formular.
Efter tre måneders bøvl vil Bent Laursen dog gerne have hul igennem på telefonen, før han tør tro på det.
- Jeg håber, jeg får det - men lad os nu se. Ellers skifter jeg til en ny udbyder, for det vil jeg ikke stå model til.
Norlys undskylder
Hos Norlys er forklaringen på Bent og konens uheldige oplevelse, at en større omflytning pågår.
- Vi er lige nu i gang med at flytte vores kunder fra flere gamle it-systemer til ét nyt samlet system. I nogle tilfælde betyder det, at vi er nødt til at oprette kundens abonnement på ny og flytte kundens telefonnummer og mailadresse til det nye system.
- Inden vi flytter mail og telefonnumre orienterer vi kunderne, så de har mulighed for at lave en backup af indholdet i deres mailbakke, fortæller Michelle Hald, pressechef hos Norlys.
Denne besked havnede dog aldrig hos Bent.
- I det konkrete tilfælde er der dog sket en menneskelig fejl, som betyder, at kunden ikke er blevet orienteret på forhånd, lyder det videre fra Norlys.
Norlys forklarer, at de siden har forsøgt at genskabe mails fra Bents mailkonto, men dette har simpelthen ikke kunnet lade sig gøre.
- Det er en beklagelig fejl, som vi undskylder over for kunden, afslutter Michelle Hald.