Dyrt at være pendler: Stig bruger 7000 kroner på brændstof om måneden
De stigende brændstofpriser har stor betydning for landsdelens pendlere.
Brændstofpriserne stiger og stiger, og for Stig Andersen, der hver dag bruger omkring tre timer i sin bil, er jobbet blevet en dyr affære. For bare et år siden kunne han nøjes med at betale 600 kroner for en tankfuld diesel, men nu koster den op mod 1000 kroner.
- Benzin- og dieselpriserne har igennem årene svinget, men ikke så voldsomt som nu. Det her er voldsomt, siger Stig Andersen.
Han arbejder som mentor og chauffør, hvor han kører indsatte fra A til B i hele Nordjylland. Han kører cirka 50.000 kilometer om året, og selvom hans arbejdsgiver betaler kørselspenge, betyder de stigende brændstofpriser, at Stig Andersen nu selv må punge ekstra ud.
- Det er blevet dyrere for mig at køre. Jeg får det samme i kørselspenge, og derfor koster det mig mere nu, hvor brændstofpriserne er steget, siger Stig Andersen og fortsætter:
- Det er da træls. Men når jeg tænker på, hvorfor det sker, er det selvfølgelig et lille bidrag de konsekvenser, det har for mig, i forhold til de sølle mennesker, der bor i Ukraine.
Priser kan ændre vaner
Stig Andersen er langt fra den eneste, der kører langt. Ifølge en undersøgelse fra 2019 lavet af Dansk Infrastruktur kører en nordjysk pendler i gennemsnit 52,6 kilometer hver dag. 67 procent af pendlerne kører i bil.
Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Aalborg Universitet, mener, at de stigende priser på brændstof kan få stor betydning for vores valg af transport.
- Det har den betydning på kort bane, at vi kører lidt mindre. På den længere bane begynder vi at overveje, om vi skal transportere os på en anden måde - for eksempel cykel, bus eller samkørselsordninger, siger Harry Lahrmann.
Helt konkret forklarer han, at når priserne stiger med 10 procent, så falder trafikken med fire procent.
Flere vil køre sammen
Hos samkørselsappen Nabogo kan de også mærke, at folk søger andre alternativer. Selvom der endnu kun er set en lille stigning i antallet, der kører sammen, så forventes det, at prisændringerne på sigt vil give flere brugere.
- Det økonomiske rationale er nok den vigtigste bevæggrund, men en anden er mobilitet. Vi ser jo gerne de ekstra sæder i bilen som frie pladser, så andre kan komme fra A til B, siger Oliver Mathiasen, projektleder hos Nabogo.
Også Stig Andersen er tilbøjelig til at tænke i andre baner.
- Nu gør det så ondt økonomisk, at man bliver nødt til at reflektere over, hvordan man handler. Måske kan jeg blive nødt til at skille mig af med den bil, jeg har nu, og købe en anden - måske en el-bil, siger han.