Alt for få drømmer om V8 og krom

Der mangler 2500 chauffører, og det skyldes blandt andet arbejdstider og lav ledighed.

lastbiler.jpg
Foto: Jesper Bach Thomsen, TV MIDTVEST

Der er ikke nok, som drømmer om et liv på landevejene i store lastbiler. Ifølge branchen kommer de indenfor de næste år til at mangle op til 2500 chauffører.

Et problem, som de allerede kan mærke hos vognmændene.

- Det kan godt være lidt en kamp, for man skal jo ud og finde de rigtige folk, der også ved, hvad man skal indenfor faget, siger Jesper Borg Nordsig, der er vognmand i Esbjerg.

En af årsagerne til, at livet med V8 og krom ikke er for alle, skyldes arbejdstiderne.

- Der er rigtig mange steder, hvor du skal lige ude, hvor du ikke kommer hjem hver dag. Det er der mange, som ikke kan – eller kæresten ikke vil, forklarer Simon Thyrgod, chauffør, Thorager Transport.

Og han suppleres af Bjarne Christiansen, der er chauffør hos Kurt Holm & Sønner A/S.

- Mange vil gerne have fra otte til fire, men det kan bare ikke lade sig gøre på nogen som helst måde, siger han.

Lav ledighed er medskyldig

Det er dog ikke kun i arbejdstiderne, problemet ligger. Hos brancheforeningen DTL Danske Vognmænd skal årsagen til de manglende chauffører blandt andet findes i en lav arbejdsløshed.

- Der findes faktisk vognmænd, der har lastbiler til at stå, som de ikke kan finde folk til, og det gør jo også, at for vognmandens kunder bliver det nødvendigt at planlægge mere. Førhen kunne du bare ringe, og så var der en vogn indenfor et par timer, sådan er det ikke mere, siger Kim Tatt Jakobsen, Kontorleder, DTL Danske Vognmænd.

Problemet er dog ikke nyt. For et år siden fortalte vi om problemet, men siden er det ikke blevet bedre. Derfor skal der ifølge brancheforeningen, DTL Danske Vognmænd, for at tiltrække flere til faget.

- Vi er ude at besøge skoler og uddannelsesinstitutioner, så vi prøver fra branchens side at gøre de unge mennesker opmærksomme på, at der også er et rigtig godt liv som chauffør, siger Kim Tatt Jakobsen.

I følge Transportens Udviklingsfond er der lige nu cirka 40.000 chauffører i transportbranchen i Danmark, som tjener minimum 31.000 kroner INKLUSIV feriepenge og pension for 37 timers arbejde om ugen.

2:24