Midt i den digitale tidsalder: Papirkalenderen er et hit
Boghandlerne sælger stadig masser gammeldags kalendere. De giver et godt overblik, lyder begrundelsen.
Vi lever i en digital tidsalder, hvor computere og smartphones er en uundværlig del af vores hverdag.
Men selv om vi næsten konstant er online, så er nogen af de gode gammeldags analoge løsninger stadig populære. Det gælder ikke mindst papirkalenderen.
Den er populær som aldrig før, lyder det fra flere boghandlere.
- Det er helt vildt. Vi troede, at det ville gå lidt ned, men vi oplever faktisk et stigende salg, fortæller Ole Hansen, der er indehaver af Bog & Idé Legekæden i Skive.
Mayland, der er en af de største producenter af papirkalendere, har trykt 2,2 millioner kalendere for 2018, og boghandleren fra Skive er ikke i tvivl om, hvorfor mange foretrækker papirudgaven i stedet for - eller som et supplement til - kalenderen i telefonen: Det drejer sig om overblik,
- Mange finder ud af, at hvis telefonen går ned med strøm, så har man intet overblik. Så er det væk. Derfor sælger vi rigtig mange papirkalendere i dag, siger han.
Og den teori bekræftes af en af de kunder, vi mødte i SønderCentret i Skive, Tina Søndergaard Nielsen.
- Jeg ville vælge papirkalenderen. Jeg kan godt lide at kunne bladre i den, at skrive i den og hviske ud igen og have et overblik, siger hun.
Der var dog også dem, der foretrak den digitale version.
- Jeg bruger min telefon. Det er meget nemmere, lød det fra David Lund.
Indeks Retail, der ejer blandt andet Bog & Idé, melder om en tocifret vækstrate på salget papirkalendere i løbet af de seneste par år.