Efterskoler oplever fordobling i frafald: Efter corona er fællesskabet udfordrende for eleverne
Flere midt- og vestjyske efterskoler oplever et langt større elevfrafald i år end normalt. Ifølge både elever og forstandere skyldes det udfordringerne med at lære at være en del af et stort fællesskab efter to år med nedlukninger og online undervisning.
Et år med fællesskab og oplevelser nærmer sig afslutningen for de unge, der lige nu er på efterskole. Et år, der er fyldt med nye venner og masser af sammenhold.
Men netop i år oplever flere efterskoler, at fællesskabet har været hårdt for nogle elever, og det har betydet, at frafaldet nogle steder er mere end fordoblet. Hardsyssel Efterskole ved Struer oplever normalt, at fem til otte elever stopper før tid, men i år har de måttet sige farvel til 18 elever.
- Hver gang der er en elev, der dropper ud, så mister man en del af et puslespil og den store helhed, man var og følte sig forbundet med. Det skaber usikkerhed i alle de andre, siger Jonas Langborg Hejsen, der er forstander på Hardsyssel Efterskole.
Også på Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole ved Lemvig er tallet mere end fordoblet fra omkring 4 til 10.
- Det har vi ikke oplevet før. I år har der været en mangel på almindelig socialitet og omgang med hinanden. Det har været som om, at det skulle læres igen, siger forstanderen på Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole, Flemming Nees.
En rundringning til flere af landsdelens efterskoler viser, at tendensen er den samme flere steder.
Skræmmende at gå fra coronaisolation til stort fællesskab
På begge skoler har oplevelsen været, at det har været hårdt for eleverne at skulle være en del af et stort fællesskab igen efter isolationer, onlineundervisning og coronanedlukninger.
- Det var lidt skræmmende, at man fra den ene dag til den anden skulle gå fra at være alene hjemme til at være sammen med 120-130 mennesker. Det var en stor omvæltning og udfordrende til at starte med. Jeg skulle lære at omgive mig med mennesker igen, og det var svært, og noget man lige skulle lære, siger Sisse Boldt Madsen, der går i 10. klasse på Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole.
Både i Lomborg og Hardsyssel har forstanderne og lærerne brugt ekstra tid på at snakke med de elever, der har haft det svært.
- Det kom bag på os, at vi skulle hjælpe dem så meget med at finde ind i det store fællesskab. Tidligere har det været normalt og let for de unge mennesker, men vi oplever, det er sværere, og det har helt sikkert noget med Corona at gøre og den ensomhed, de har oplevet derhjemme, siger Jonas Langborg Hejsen fra Hardsyssel.
Skolen har i år overskredet budgettet til fællesaktiviteter for at hjælpe med at få skabt et fællesskab ud over undervisningen.
Tager erfaringerne med til næste skoleår
Efter sommerferien venter nye elevhold på efterskolerne, og dette års store frafald har gjort, at efterskolerne har lavet om på introplanerne.
- Vi ændrer faktisk en del i hele skemastrukturen til næste år. Der bliver mere fokus på, at der er en kontinuitet mellem en kontaktlærer og klasselærerfunktionen. Vi er gået fra niveaudelt undervisning til stamklasseundervisning, og det giver en base i en mindre gruppe. På den måde bliver eleverne mere rodfaste til at starte med, siger Flemming Nees fra Lomborg.
På Hardsyssel Efterskole har de i planlægningen af næste skoleår også haft ekstra meget fokus på fællesskabet.