Otte kilometer med offentlig transport: 13 minutter i København - 45 i Holstebro
Trine fra TV MIDTVEST tester, hvordan det står til med den offentlige transport i det midt- og vestjyske. Er der mon forskel på by og land?
Klokken er halv ni, og jeg står på en mennesketom Holstebro station. Jeg har fået til opgave at komme til Linde så hurtigt som muligt. Byen ligger cirka 8 kilometer nordvest for Holstebro.
Flere og flere vælger bilen til. Sådan lyder det fra Danske Regioner og DI Transport. Den udvikling skal vendes ifølge interesseorganisationerne. Hvis det står til dem, skal dobbelt så mange danskere over i den kollektive trafik.
Men er vores land overhovedet indrettet til at opnå det mål? Det har jeg sat mig for at teste.
Første udfordring: Ventetid
Et hurtigt kig på Rejseplanen viser, at jeg skal med en bus om 25 minutter. Det var længe, tænker jeg, og går hen til stoppestedet.
Der står allerede to andre. Nu er det bare at vente – der er jo ligefrem tid til en lille lur. Eller en hel podcast. Luksus.
Til gengæld er jeg glad for, at jeg faktisk når denne bus. Der er nemlig én til halvanden times ventetid mellem hver afgang mod Linde, alt efter om jeg tager tog eller bus. Det kunne godt gå hen og blive et langt eksperiment.
Jeg smiler, når jeg tænker på kontrasten til København og andre større byer, hvor tog, metro og busser kører med få minutters mellemrum.
På vej – næsten alene
Nu kommer bussen! Og der er kø for at komme ombord, da en del unge mennesker er stødt til ved stoppestedet. Nu burde det bare tage små 20 minutter for mig at komme frem.
Imens jeg sidder småblunder, spekulerer jeg på, hvor meget tid jeg kunne have vundet, hvis jeg havde taget turen på cykel.
Efter et par stoppesteder står en håndfuld skoleelever af, og på vej ud af Holstebro er jeg alene i bussen.
Jeg kan godt forstå, hvorfor folk vælger bussen fra, hvis den ikke kører oftere. Og som journalist på TV MIDTVEST føler jeg nærmest ugentligt, at jeg læser om aflyste og forsinkede afgange med bus og tog.
Så er det svært at planlægge et liv, hvor man kommer på arbejde til tiden, uden at skulle afsted et par timer før, man skal være fremme.
Jeg ved godt, at man ikke kan kræve, at busserne i Holstebro skal køre med minutters mellemrum. Holstebro er ikke København. Men kan man gøre noget andet?
Jeg kommer til Linde et par minutter forsinket. Det er ok – det kan jeg godt leve med. Samlet rejsetid fra Holstebro til Linde, inklusive ventetid, var 45 minutter. Det synes jeg egentlig er helt ok. Men til sammenligning tog det blot 13 minutter at tilbagelægge samme afstand i København, og ventetiden var minimal.
Hjem igen – med held
På hjemvejen priser jeg mig lykkelig for, at bussen kommer om 20 minutter. Hvis jeg var ankommet lidt senere, skulle jeg vente yderligere to timer og ville først være tilbage i Holstebro om cirka tre timer.
Det er sgu’ lang tid i Linde.
Bussen hjemad kom heldigvis – næsten – til tiden, og buschaufføren var mægtig flink. Ret skal være ret – busplanen holdt, hvad den lovede.