Bagereleverne var ved at kede sig ihjel - men så fik Laura en god idé
Bagereleverne på grundforløbet på UCH bager boller og tærter på Zoom.
Bagerleverne på Laura Friis-Jensens grundforløbskursus har som er som så mange andre ramt af corona-krisens påbud om at blive hjemme.
De første seks uger, efter de var sendt hjem, stod på teoriundervisning, hvor eleverne hver for sig var ved at kede sig - om ikke ihjel - så i hvert fald ud af uddannelsen.
- Der var nogen, der faldt fra. Det gjorde de allerede de første 14 dage, siger Laura Friis-Jensen.
- For nogle af eleverne var det rigtig svært at skulle strukturere deres dag. Dengang vidste vi (UCH, red.) heller ikke noget, og vi skulle også skabe en struktur først.
Efter seks uger hjemme foran computeren havde holdet terpet den teori, man kunne terpe. Laura Friis-Jensen spurtge derfor om lov til at gøre holdets undervisning praktisk. Det fik underviseren lov til, og det har hjulpet gevaldigt på oplevelsen af at være bagerelever på UCH.
- Jeg var lidt blank, og de var helt døde. Så jeg skrev til min chef, om jeg måtte lave sådan nogle poser til dem.
Poserne som Laura Friis-Jensen har lavet til sine elever indeholder råvarer til bageundervisningen. Laura Friis-Jensen køber ind, og eleverne kan så hente en pose med ingridienser på et aftalt tidspunkt på skolen.
Online bageri
Det har betydet, at eleverne nu mødes på online platformen Zoom, hvor de under kyndig vejledning fra Laura Friis-Jensen nu får råvarerne imellem hænderne. Og det har gjort en forskel.
- Det var fantastisk. Man blev bare så glad. Det er jo heldigt, at vi har en lærer, der er kreativ, siger Maja Rahlff, der er elev på Laura Friis-Jensens bagerhold.
- Der er flere smil, og der er kommet et fællesskab. Det var der ikke før. Eleverne sad hver for sig. Men når man mødes sådan her, så er vi en klasse igen. Den første gang, vi gik online, der skulle vi lave tærter. Det var næsten følelsen af, at vi stod der igen i bageriet. Stemningen og atmosfæren var rigtig positiv, siger Laura Friis-Jensen.
Selv om det stadigvæk ikke er det samme, som at bage i industribageriet på UCH, så er der nu igen mel og margarine imellem hænderne på eleverne. Og det gør hele forskellen.
- Vi havde rigtig, rigtig meget teori. Det var kedeligt, og det var lange dage. Det er svært, når man ikke kan prøve tingene i praksis og få dem mellem hænderne, siger Maja Rahlff.
- Så er det altså sjovere at stå med det selv, siger hun, imens hun ælter en dej hjemme ved køkkenbordet.
Forhåbentlig tilbage inden eksamen
For at bestå grundforløbet skal eleverne til en eksamen. Det har også været en motivation for deres underviser, der stadigvæk håber, at holdet kan nå at komme tilbage på uddannelsen inden eksamen.
- Eleverne skal som udgangspunkt stadigvæk til grundforløbseksamen til sommer. Så jeg synes, det er vigtigt, at de selv stadigvæk har oplevelsen af, at de har kunnet lære noget. At det ikke bare er gået fuldstændig i stå. Så må vi tage de udfordringer, der kommer, når man ikke har et termometer eller en røremaskine. Det lærer man at sige, det er bare sådan, det er. Bare de stadigvæk har oplevelsen af, at de stadigvæk kommer videre i deres uddannelse, siger Laura Friis-Jensen.