Digital valgkamp: Har du bemærket de særlige Facebookopslag?

Politikerne har for alvor fået øjnene op for Facebook i valgkampen. Flere og flere betaler for opslag for at nå bredere ud.

Jens Kristian Hedegaard fra Venstre i Holstebro ser klare fordele i at bruge Facebook i valgkampen.
Jens Kristian Hedegaard fra Venstre i Holstebro ser klare fordele i at bruge Facebook i valgkampen.
Foto: Privatfoto

Slutspurten er for alvor gået ind til Kommunal- og Regionsvalg 2017. Derfor trykker politikerne netop nu på alle knapper for at få deres budskaber ud.

Denne gang er et nyt våben for alvor taget i brug: sponsorerede Facebookopslag. Det er posts, hvor politikerne har betalt for at få det til at nå ud i bredere kredse, end opslaget ellers ville have fundet vej til. 

- Der er sket ret meget siden seneste folketingsvalg i 2015, og der er i hvert fald sket rigtigt meget siden sidste kommunalvalg, fortæller Rasmus Gamst Beltofte, der stiller op for Radikale Venstre i Holstebro-kredsen, hvor han også er formand for partiet.

Han forklarer, at de såkaldte boostede opslag bliver brugt i meget forskelligt omfang.

- Det kan jo være, at der er nogle, der bruger 30 kr. på at booste det til 100-200 andre mennesker, eller at man sætter et meget stort budget af på at lave en annoncering eller en boostning af et konkret opslag. Så der kan være meget forskellige overvejelser bag, ved jeg konkret fra vores kandidater, fortæller Rasmus Gamst Beltofte.

Eksempler på sponsorerede politiske opslag på Facebook. Klik på billedet for at se det i større udgave.
Eksempler på sponsorerede politiske opslag på Facebook. Klik på billedet for at se det i større udgave.
Foto: Facebook collage

Nødvendigt for at nå bredt ud

Også en af spidskandidaterne til formandsposten i Region Midtjylland gør brug af sponsorerede Facebook-opslag.

- Det gør jeg, fordi det er den eneste måde, jeg kan nå ud til rigtigt mange mennesker på Facebook. Hvis ikke jeg brugte sponsorerede opslag, så ville jeg nå rundt til den samme kreds igen og igen og igen. Det vil sige dem, der følger min side og deres venner og måske deres venner,

- Så det er simpelthen den eneste mulighed for at nå ud til rigtigt mange mennesker, og det er nødvendigt som spidskandidat i en stor region, hvis jeg skal komme i kontakt med vælgerne, siger Anders Kühnau, der sigter efter at overtage formandsstolen efter sin partifælde, Bent Hansen, fra Socialdemokraterne.

Jens Kristian Hedegaard fra Venstre i Holstebro bejler denne gang til borgmesterposten i kommunen. Han ser også klare fordele i at bruge Facebook.

- Det er jo en del af den vifte, der er ikke også, og man kan komme direkte ud på en relativt billig måde, mener han.

Eksempler på sponsorerede politiske opslag på Facebook. Klik på billedet for at se det i større udgave.
Eksempler på sponsorerede politiske opslag på Facebook. Klik på billedet for at se det i større udgave.
Foto: Facebook collage

Når bestemte målgrupper

For både ham og Rasmus Gamst Beltofte er det første gang, de bruger Facebook på denne måde.

- Der er sket et sceneskifte for mig, i og med jeg er borgmesterkandidat den her gang. Det var jeg ikke sidste gang. Det gør, at jeg skal kommunikere med mange flere, end jeg skulle sidste gang. Det gør også en stor forskel - en stor forskel, fastslår Venstre-politikeren.

Den radikale politiker har et helt klart sigte med netop at bruge boostede Facebook-opslag.

- Det er for at nå bredere ud også til en målgruppe, som er relevant for os som parti. Det er klart. At flere ser opslaget og ser, hvad vi gerne vil, kan man sige, som parti og som kandidater, siger Rasmus Gamst Beltofte.

Særligt en gruppe er interessant for ham.

- Vi går til valg over hele landet på børn, unge og uddannelse ikke også. Så kan man sige, så er det jo særligt relevant at følge og nå ud til fx forældrene til børnene, siger Rasmus Gamst Beltofte.

Og netop Facebookopslagene kan dirigeres ud til lige præcis de målgrupper, man ønsker. For Anders Kühnau er der også en anden fordel i at føre valgkamp på denne måde.

- Jeg bruger rigtig lang tid på at svare på beskeder eksempelvis på Facebook, og det er faktisk en rigtig god mulighed for at få en direkte kommunikation med borgerne.

- Jeg bruger også Facebook til at komme ud til de vælgere, som jeg ellers ikke ville kunne nå, siger han.

Modreaktion

Er der nogle ulemper ved at bruge den her måde?

- Nej, det synes jeg faktisk ikke, der er. Jeg synes faktisk, der er rigtig mange fordele ved at bruge Facebook, men man kan ikke bruge Facebook alene. Der er jo også en del vælgere, der ikke er på Facebook, siger Anders Kühnau og fortsætter:

- Jeg synes ikke som sådan, at der er nogle ulemper ved at bruge Facebook fremfor andre kanaler. Jeg tror, det er vigtigt, at man bruger alle de kanaler, man overhovedet kan komme i tanke om i forhold til sådan et valg her til at nå ud til så mange vælgere som muligt.

Jens Kristian Hedegaard ser heller ingen problemer i at bruge Facebook på denne måde i valgkampen.

- Jeg tror ikke, at folk generelt reagerer negativt på boostede opslag, men det kan da godt være, det virker stærkere, hvis det kommer rundt, det man kalder organisk (red. uden betaling) ikke også. Det tør jeg ikke sige.

- Det er ligesom at købe en avisannonce ikke også. Du køber noget plads, og det er så det. Der er ikke den store forskel på det for mig at se, slutter Jens Kristian Hedegaard.

Rasmus Gamst Beltofte er dog lidt mere splittet i sin vurdering af den digitale valgkamp. Han vil ikke afvise, at der er ulemper forbundet med det.

- Der vil måske også være nogle, som fravælger at kigge nærmere på opslag, hvor der bare per definition står sponsoreret. På den måde kan det jo godt være, det bare drukner, kan man sige.

- Det kan sågar være, det får en modreaktion, det kan man aldrig vide, siger Rasmus Gamst Beltofte.