Brian måtte sælge sit livsværk: - Det har jeg det ikke så godt med
Fiskeriet lider under den nye CO2-afgift, fortæller auktionsmesteren fra Hanstholm. Fiskeriministeren er på vej med et nyt udspil.
55 millioner kroner.
Så mange penge investerede Brian Kjærgaard Jensen sammen med to makkere i en helt ny fiskerkutter i 2019. En kutter, der havde base i Thyborøn.
Nu er den allerede solgt igen.
Årsagen er, at en ny CO2-afgift ifølge fiskeren har gjort det for dyrt at drive en forretning.
- Det har jeg det ikke så godt med. Det var jo ikke lige dét, der var planen, siger Brian Kjærgaard Jensen.
I det nye år er det blevet helt præcist 2,26 kroner dyrere at tanke en liter diesel, hvis man er fisker. På sigt gjorde det, at det ikke gav mening for fiskeren at beholde båden.
- Det bør virkelig overvejes en ekstra gang, om det virkelig er nødvendigt med den CO2-afgift, siger han.
- Der er krise
Også på havnen i Hanstholm mærker de konsekvensen af den nye afgift. I januar sidste år solgte auktionen cirka 2.400 ton fisk.
I år er tallet faldet til cirka 2.000 ton.
- Der er krise i Hanstholm, lyder det fra Jesper Kongsted, der er auktionsmester på Hanstholm Fiskeauktion.
Den mere præcise årsag af, at de udenlandske fiskere ifølge auktionsmesteren vælger at lande deres fisk i andre lande, fordi de vil undgå at blive ramt af afgiften i Danmark.
- De har fravalgt os. De sejler andre steder hen, så det bliver alvorligt henover året, uddyber han.
Skal I ikke acceptere, at den grønne omstilling kommer med en pris?
- Jo, det skal vi, og det er fiskeriet også klar til, men fiskeriet har ikke noget alternativ til diesel. Fiskeriet kan ikke gå ud og lægge metanol i vores skibe. Det er teknologien ikke klar til.
Når der er færre kuttere, der ankommer til Hanstholm, er der også mindre at lavet på kutterværkstedet 'Mike's Hydraulik & Motor' lidt længere oppe på havnen.
- Der kommer ikke de reparationer, der burde komme, fordi der ikke er så mange både, siger ejer Poul Arne Smed Thomsen
Lige nu er de 20 ansatte på værksted, men sådan blive det måske ikke ved med at være.
- Ikke hvis det forbliver, som det er lige nu med afgiften, uddyber ejeren.
Minister kommer med udspil
Modstanden mod afgiften kommer ikke kun fra fiskerne selv. Også folketingsmedlemmet Kristian Bøgsted fra Danmarksdemokraterne er ikke fan af den.
- Optimalt set skulle den her afgift sløjfes, og ellers skal den som minimum sættes på pause, så der rent faktisk er tid til at udvikle et brændstof, som man kan skifte til, siger Kristian Bøgsted.
Fiskeriminister Jacob Jensen (V) fortæller, at forstår fiskernes nuværende frustration.
- CO2-afgiften blev indført på et tidspunkt, hvor man havde en forventning om, at man kunne have nogle omstillingsmuligheder fra erhvervets side, som vi har set det i forhold til landbruget. Det har vist sig, at man ikke har det i fiskeriet, og derfor bliver vi selvfølgelig nødt til at det meget alvorligt, siger ministeren.
Samtidig fortæller han, at der meget snart kommer et nyt udspil fra regeringen, som han dog ikke vil løfte sløret for endnu.
- Det er i hvert fald min opfattelse, at vi kommer med et samlet udspil, som vil kunne skabe nogle balancer, men også skaber nogle langsigtede og stabile rammer for fiskerierhvervet, afslutter ministeren.