I Thyborøn bruger de vindmøllerne uden for vinduet i undervisningen
Vindmøller kan meget mere end at lave strøm. De kan også lære elever om geografi og fysik.
Nærhed synes mange sikkert er godt.
I Thyborøn mener de det også i flere fag i undervisningen.
For informationer om de møller, 7. klasse på Thyborøn Skole kan se fra klassevinduet, bidrager til elevernes læring.
- Man ved, at det er lige derude, og det er til os, at strømmen bliver lave til os i stedet for én nede i Italien, som vi ikke har noget at gøre med, siger elev Jakob Nees Hviid til TV MIDTVEST.
Det er en særlig hjemmeside, som eleverne bruger i fag som geografi og fysik.
- Det kan godt være meget abstrakte fag, som flere elever har svært ved. Det ligger så langt fra deres virkelighed, når de skal lære om monsunen i Bangladesh, forklarer lærer Jeanette Rud Andreassen.
Derfor er møllerne i Nissum Bredning meget nemmere at forholde sig til for eleverne.
Det skal give mening
Spørger man sekretariatsleder Anton Gammelgaard fra VidenOmVind, er nøgleordene for hjemmesiden mening og forståelse.
- Vi har det succeskriterium, at de unge forstår vindmøllerne meget bedre; at der er en mening med, at de står her.
Og det glæder også Jens Jørgen Birch fra Nissum Brednings Vindmøllelaug, at de fem lokale vindmøller bidrager til elevernes læring.
- Ingen tvivl om, at der bliver snakket over spisebordet om de her møller, så de unge skal da forstå, hvad det drejer sig om; hvor vigtigt det er, og hvor meget strøm de egentlig kan levere.
Det seneste døgn har de fem vindmøller produceret knap 500.000 kilowatt-timer.