19-årige Maya blev franarret alle sine penge: - Jeg så min fremtid falde fra hinanden
Ekstraordinært mange er blevet ofre for udspekuleret telefonsvindel. Maya Pretzmann er én af dem.
19-årige Maya Pretzmann skulle betale for en kop kaffe i Holstebro midtby en ganske almindelig onsdag eftermiddag efter skole.
Men det var pludselig ikke så ligetil.
I stedet for omkring 11.000 kroner, var der pludselig kun 12 kroner tilbage på hendes bankkonto.
- Jeg tænkte bare: "Det er løgn", fortæller Maya Pretzmann.
Mistede opsparing til fremtiden
Hun er danser, bor i Holstebro og netop kommet ind på en danseuddannelse i Norge.
- Det er jo min drøm at danse, så jeg havde sparet sammen til at flytte til Norge og starte på uddannelse til sommer, fortæller 19-årige Maya Pretzmann.
Men i onsdags stod den drøm pludselig stille. Ligesom Maya, da hun tjekkede sin konto og opdagede, at hun var blevet svindlet.
- Jeg panikkede. Jeg var helt ude af den - jeg tabte endda min kaffe inde i butikken, og så ringede jeg til min mor, fortæller hun.
Det var dér, det gik op for hende, hvad der var sket.
Månedlangt svindelnummer
En måned forinden havde hun modtaget en sms, som foregav at være fra SKAT.
I beskeden stod, at der var sket en fejl i hendes forskudsopgørelse, som hun kunne tjekke ved at trykke på et link. Det gjorde Maya Pretzmann, som kom ind på en side, der til forveksling lignede SKAT's hjemmeside.
- Jeg tænkte ikke over, at SKAT ikke sender sms'er, fortæller Maya Pretzmann, som trykkede på linket, gav sit navn og adresse, men ellers ikke oplyste hverken CPR eller bankoplysninger. Og derfor vækkede sms'en ikke mistanke.
En måned senere har et ukendt nummer ringet flere gange i løbet af dagen.
- Jeg tager normalt ikke telefonen, hvis det er et nummer, jeg ikke kender, så jeg slog nummeret op på Krak, og der stod, det var fra Danske Bank, fortæller Maya Pretzmann.
Derfor tog hun til sidst telefonen og blev mødt af en venlig, men kontant, mandestemme.
- Det lød meget reelt, der var ikke noget, hvor jeg tænkte, at min bank ikke ville gøre. Han havde jo adgang til min konto og kunne se, at jeg for eksempel lige havde været i Netto og betalt min husleje, fortæller Maya Pretzmann.
- Jeg kan stadig tydeligt høre hans stemme for mig, og den virkede troværdig. Det lød ikke som en jyde, men han lød da troværdig, husker hun.
Manden udgav sig for at være fra Danske Bank og havde ringet til hende for at forhindre, at hun blev svindlet.
Han fortalte sit 19-årige offer, at hun gennem den sms, hun havde modtaget tidligere på måneden, havde givet adgang til en Hollandsk telefon, som nu var ved at overføre 200 euro til en hollandsk bankkonto. Men han kunne hjælpe.
- Jeg skulle ikke give mine bankoplysninger, jeg skulle bare gå på MitID og swipe en tre-fire gange, så kunne han "annullere overførslen til Holland", fortæller Maya Pretzmann.
- Bagefter var jeg lettet. Jeg havde lige undgået at få stjålet 200 euro!
Dagen efter var samtlige af Maya Pretzmanns penge forsvundet.
Mange ofre for telefonsvindel
Maya Pretzmann fra Holstebro er bare én af rigtig mange, som for nyligt har oplevet at blive svindlet over telefonen.
I 2022 har svindlere forsøgt at franarre 209 millioner kroner fra danskeres bankkonti. Det viser tal fra Finans Danmark, som er interesseorganisation for blandt andet banker i Danmark.
Det er blandt andre metoden, hvor kriminelle ringer og narrer oplysninger fra borgere, der har fået tallene til at stige.
Ud af de 209 millioner kroner lykkedes det banker at få stoppet svindel med 113 millioner kroner. Imens slap kriminelle afsted med 96 millioner kroner, viser opgørelsen.
Ofte er ofrene dog ældre kvinder, og flere af tilfældene har TV MIDTVEST tidligere fortalt om.
Magtesløs og uden bankkonto
I Holstebro står Maya Pretzmann nu i en uvis situation.Hun skal have en ny bankkonto, før hun måske kan få sine penge igen.
Nu er hun flyttet tilbage til sin mor, bare for at få mad og få hverdagen til at fungere. For den 19-årige studerende har ikke en krone tilbage at bruge. Maya Pretzmann håber nu at få sine penge tilbage gennem hjælp fra banken.
Da hun fik fat i sin bank, kunne de fortælle, at der var længere sagsbehandlingstid end normalt, fordi de havde travlt med ekstraordinært mange svindelsager.
- Men man kan jo ingenting uden sit kort eller MitID, siger Maya Pretzmann, som fik begge dele spærret.
- Det var hele min opsparing, alle de penge, jeg skulle bruge til at flytte for, betale depositum til lejlighed, leve for og begynde et liv i Norge. Jeg så lige pludselig min fremtid falde fra hinanden, fortæller hun.
Hun følte sig magtesløs.
- Det gør mig ked af det, at jeg ikke er den eneste, der har oplevet det. Jeg vil ikke sige, det er en trøst, for jeg føler virkelig med de andre, som også er blevet ramt. Den oplevelse er virkelig skræmmende, virkelig en ud-af-kroppen-oplevelse, siger Maya Pretzmann.
Én ting er pengene, noget andet er oplevelsen af at være blevet narret.
- Nu er jeg mere bare vred over, at man kan finde på det. At man slet ikke har noget, der hedder samvittighed. Jeg har siddet og talt med en, som jeg troede var et dejligt menneske, der ville hjælpe mig, som bare har snydt mig, siger Maya Pretzmann om oplevelsen, som har gjort hende lettere ængstelig over at tage telefonen, hvis et ukendt nummer ringer.
- Men det er også svært at vide, hvor meget forbehold, man skal tage. Man kan jo blive snydt alle vegne, og jeg synes ikke, jeg kunne have set det komme, siger hun.
Ingen vil bede om oplysninger over telefonen
I begyndelsen af 2023 anholdt politiet 140 personer, der mistænkes for at have hvidvasket penge, som hovedsageligt stammer fra telefonsvindel.
I kølvandet på politiaktionen 5. januar gik politiet sammen med Det Kriminalpræventive Råd, Finans Danmark og Ældre Sagen sammen for at klæde borgere på til at modstå svindel over telefonen.
- Det kan være utrolig svært at gennemskue, om man bliver udsat for svindel over telefonen, men en god huskeregel er, at ingen – hverken banker, myndigheder eller andre virksomheder – vil ringe til borgere og bede om at få adgang til netbank, om at overføre penge eller om andre personlige oplysninger, som f.eks. koder til MitID, skrev politiet i januar i en pressemeddelelse i forbindelse med kampagnen.
"Burde jeg have vidst bedre?"
Maya Pretzmann fortæller om sin oplevelse, så flere når at reagere, hvis de ender i samme situation som hende.
Men det har ikke været nemt at tale med venner om det, for man kan let føle sig fordømt, fortæller hun.
- Der er mange, der siger: "Ej, har du virkelig givet dem alle dine oplysninger?" - men det har jeg jo ikke, indvender Maya Pretzmann.
- Andre var ikke med i samtalen, så de ved ikke, hvor troværdigt, det virkede, og hvor nemt, man kan blive snydt, slår hun fast.
Hun vil gerne være med til at vise, at enhver kan blive offer for svindel.
- Man tænker altid: Det sker ikke for mig, det sker kun for andre. Så jeg er stadig lidt i chok - det hele er bare meget uvirkeligt.