’Absurd situation’: Udrykningskøretøjer blitzet 35 gange i Midt- og Vestjylland

Stærekasserne på Mors og ved Ringkøbing blitzer løs - også når det er udrykningskøretøjer med det blå blink tændt, der kører for hurtigt.

Danske Beredskaber vil have Rigspolitiet og Vejdirektoratet i tale i sagen om blitzede udrykningskøretøjer (arkivbillede).
Danske Beredskaber vil have Rigspolitiet og Vejdirektoratet i tale i sagen om blitzede udrykningskøretøjer (arkivbillede).
Foto: Kristian Andersen, TV MIDTVEST

Når udrykningskøretøjer kører på danske veje med høj fart, bliver de ofte blitzet af stærekasser.

Det viser en ny opgørelse fra Danske Beredskaber.

De nye tal viser, at der er udskrevet 260 bøder til køretøjer fra det danske beredskab fra 1. januar i år til den 15. november.

I Midt- og Vestjylland er 35 ud af de 260 bøder udskrevet på grund af blitz fra stærekasserne på Herningsvej i Ringkøbing og Vilsundvej i Nykøbing Mors til Brand & Redning Midtvest og Nordjyllands Beredskab. Stærekasserne blitzer i begge kørselsretninger.

- Det er en helt absurd situation, vi er havnet i, og jeg har meget svært ved at forstå, at der endnu ikke er fundet en løsning på problemet, fortæller sekretariatschef i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard, i en pressemeddelelse.

Bilisterne bliver advaret af dette skilt, inden de passerer de stærekasserne.
Bilisterne bliver advaret af dette skilt, inden de passerer de stærekasserne.
Foto: Stine Agnholt Andersen, TV MIDTVEST

Forlænger arbejdsopgaver

Det er normal kutyme, at bøder udskrevet til beredskabskøretøjer i udrykning bliver annulleret.

Problemet opstår i det papirarbejde, der er i at annullere disse bøder. Her skal Danske Beredskaber dokumentere, at der tale om en godkendt udrykningskørsel.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal bruge så mange ressourcer på at annullere bøder, blot fordi det hele foregår automatisk, og der dermed ikke er nogen manuel kontrol forud for udstedelsen af bøder. Det er spild af beredskabernes tid, men det er så sandelig også spild af borgernes penge, siger Bjarne Nigaard i pressemeddelelsen.

Ved nogle udrykninger, hvor udrykningskøretøjer bliver blitzet, bliver den oprindelige udrykning annulleret. Det kan vanskeliggøre processen med at bevise, at annulleringen er sket efter, at køretøjet er blevet blitzet.

Kan få afgørende betydning

De bøder, som brandvæsenet får, udskrives til den brandmand, der har kørt brandbilen. Det skaber nervøsitet for, at føreren mister sit kørekort – og dermed sit job – hvis der ikke kan skaffes den fornødne dokumentation.

- I mange tilfælde har brandfolkene passeret stærekasserne med så høj fart, at de står til at få klip i kørekortet eller i værste tilfælde at få frakendt kørekortet. Ofte går der måneder, før bøden er endeligt annulleret i systemet, og i den tid er brandfolkene naturligvis meget bekymrede for deres fremtid. Det kan vi simpelthen ikke byde dem, siger Bjarne Nigaard i pressemeddelelsen.

Den yderste konsekvens af det kan være, at føreren derfor sætter hastigheden ned på strækninger, hvor der er opsat stærekasser. Det kan medføre, at brandfolk kommer senere ud til brande, end hvis hastigheden ikke blev sat ned.

Derfor har Danske Beredskaber sendt et brev til Rigspolitiet, der udsteder bøderne, og Vejdirektoratet, der opstiller stærekasserne, samt ministre og folketingsudvalg for at opfordre alle parter til, at der findes en løsning hurtigst muligt.

2:46
SE OGSÅ: Jimmy Pedersen blev blitzet to gange på under fem timer. Men han er ikke den eneste der er blevet fototgraferet på Vildsundvej.