Arla vil øge salget af økologiske mejeriprodukter
Inden for de næste tre år vil Arla øge salget af økologiske mejeriprodukter i Danmark med 50 procent.
Danske forbrugere efterspørger økologi som aldrig før. Ifølge nye tal fra det schweiziske forskningscenter Fibl har danske forbrugere verdensrekord i forbrug af økologi.
Salget af økologisk frugt og grønt er steget med 28 procent fra 2014 til 2015, men de seneste fem år er salget af økologiske mejeriprodukter stagneret, selv om mejeri er blandt de produkter, hvor danskerne købet mest økologi. Derfor vil Arla nu øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent de næste tre år. Det skriver de i en pressemeddelelse.
- Det er ganske enkelt ikke godt nok, når man sammenligner med den store stigning i mængden af økologisk frugt og grønt, der ryger i danskernes indkøbskurve. Derfor vil vi skubbe på ved at få endnu flere økologiske mejeriprodukter ud på markedet, siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.
Arla vil brede økologi bredt ud i hele landet og sikre et attraktivt, økologisk udvalg på tværs af mejerikategorierne. Dertil kommer en stærkere branding af Arlas økologiske produkter.
- Vores ambition er at demokratisere økologiske mejeriprodukter ved at løfte hele kategorien – altså bidrage til, at endnu flere forbrugere får mulighed for at vælge et endnu bredere udvalg af økologiske produkter. Derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle nye produkter, tilbyde en større tilgængelighed af økologiske produkter i detailhandlen og for at sikre, at vores økologiske produkter er tydeligt differentieret på hylderne i supermarkedet, siger Jakob Knudsen.
Vil være nummer tre på ismarkedet
I dag kommer 95 pct. af omsætningen af økologiske mejeriprodukter fra mælk og smør. For at nå målsætningen om at øge øko-salget med 50 pct. vil Arla derfor udvide volumen på markedet for økologiske mejeriprodukter gennem introduktion af nye produkter.
I 2017 satser Arla stort på ismarkedet, hvor udvalget af økologisk is i dag kun udgør fire pct. af det samlede marked.
Her har Arla de senere år haft nicheprodukter i form af Yoggi yoghurtis og Cheasy mælkeis, men nu vil de appellere bredere under under det nye brand Arla ØKO Flødeis.
- Der er et stort potentiale for at udvide ismarkedet med økologisk is, og vores mål er at gå fra at være nummer syv til at være nummer tre på markedsandele på ismarkedet inden 2020. Lanceringen af Arla ØKO Flødeis er løftestangen til at kunne nå denne målsætning – og bidrage til at øge salget af økologiske mejeriprodukter. Samtidig imødekommer vi forbrugernes efterspørgsel efter et større udvalg af økologisk is til et prisniveau, hvor alle kan være med, siger Jakob Knudsen.
Arla Foods er verdens største producent af økologiske mejeriprodukter og er ejet af 12.000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg.