Hver fjerde midt- og vestjyde drømmer om nyt job
23 procent af midt- og vestjyderne har lyst til at udfordre sig selv og kaste sig ud i et nyt job inden for det næste år, viser en ny undersøgelse fra HK. Men manglende viden om egne kompetencer står ofte i vejen for, at ord bliver til handling.
Et nyt år er ofte lig med masser af nytårsforsæt om en sundere livstil, mere tid med familien eller noget helt tredje. Og det kunne meget vel være ønsket om et nyt job, viser en befolkningsundersøgelse lavet for fagforeningen HK.
- Ifølge undersøgelsen overvejer 17 procent af midt- og vestjyderne at skifte job i det nye år, mens yderligere seks procent har en klar forventning om, at den nuværende arbejdsplads bliver skiftet ud med en ny i løbet af året, fortæller Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest.
Ifølge professor Rie Thomsen fra DPU på Aarhus Universitet, der har forsket i karrierevejledning siden 2005, er det ofte os selv, der er skyld i, at drømmen forbliver en drøm.
- Nogle danskere bliver for længe i et job, de ikke trives i, fordi de ikke er bevidste om, hvad de egentlig kan. De synes kun, at de kan sætte flueben ved to ud af ti punkter i en jobannonce, og så søger de ikke jobbet. Men de kan få hjælp til at se, at de kan meget mere, end de tror. Vi bliver holdt tilbage af vores mangel på viden om egne evner, siger Rie Thomsen.
Ifølge professoren er manglen på vejledning én af de helt store problematikker i forbindelse med danskernes jobsøgning:
- Jeg vil råde jobsøgende til at opsøge karrierevejledning i forbindelse med jobskifte. En god karrierevejledning kan både hjælpe med at overskue arbejdsmarkedets mange muligheder samtidig med, at den kan sætte den jobsøgendes kompetencer i et nyt lys. Ofte overser du selv egne kvaliteter, som burde være åbenlyse. Eller du overser job- og efteruddannelsesmuligheder, fordi du ikke har viden om det, siger Rie Thomsen.
Hver femte midt- og vestjyde taler aldrig positivt om sine kompetencer på arbejdspladsen
I HK’s befolkningsundersøgelse svarer hver femte midt- og vestjyde, at de aldrig taler positivt om sig selv på arbejdspladsen, mens hver tredje kun gør det en enkelt gang eller to om året. En tendens man tydeligt genkender hos HK’s vejledningslinje, Karrieretelefonen.
- Vi får hver dag opkald fra danskere, der har brug for hjælp til at formulere og vurdere deres faglige kompetencer. Et af problemerne er, at mange oplever det som grænseoverskridende at sætte ord på, hvad de er gode til, fordi de er bange for at komme til at prale. Det er ærgerligt. For jo bedre du er til at tale positivt om dig selv, jo bedre muligheder har du i dit arbejdsliv. Det gælder både i jobsøgningen såvel som i danskernes nuværende job, siger Louise Theil, karriererådgiver hos HK.
For at skabe opmærksomhed om problemstillingen og hjælpe danskerne med at blive bedre til at sætte ord på egne kompetencer lancerer HK nu kampagnen ”Blær dig selv bedre at kende.” Den skal skubbe danskerne til at turde at tale positivt om egne kompetencer og bidrage til at bane vejen til et bedre arbejdsliv.