Spritbilister vil have ny promillegrænse: Men det løser ikke problemet

Alt for mange bilister kører påvirkede rundt, men en lavere promillegrænse vil ikke hjælpe, siger råd.

Kan en promillegrænse på 0,0 sætte en stopper for spirituskørsel?

Svaret fra Rådet for Sikker Trafik er klart. Nej, det kan det ikke, lyder det.

- Vi mener ikke, at en promillegrænse på 0,0 på nuværende tidspunkt giver mening, fortæller pressekonsulent Jeppe Gudmandsen og uddyber:

- Det handler blandt andet om, at vi fra forskning ved, at det for normale, erfarne bilister er omkring 0,5 promille at ens kørsel begynder at blive påvirket. Ud fra et ideologisk standpunkt kunne man godt nedsætte grænsen, men når vi ved, det ikke vil give en nævneværdig effekt, så giver det ikke mening, da det grundlæggende ikke er til fare for trafiksikkerheden, siger han.

TV MIDTVEST har spurgt om en ændring af promillegrænsen vil nedbringe antallet af spritkørsel, da vi de seneste dage har fortalt om Steffen Jørgensen og om Lilli Vester Aagaard, der i årevis begge har haft et stort alkoholproblem, men alligevel satte sig bag rattet. I dag ønsker de begge en ændring af loven.

En kedelig rekord

I Midt- og Vestjylland har vi danmarksrekord i sigtelser for spirituskørsel og spritulykker med dødelig udgang. Det viser en opgørelse fra politikredsen i landsdelen.

Sidste år måtte Midt- og Vestjyllands Politi sigte førere af motorkøretøjer for spirituskørsel 830 gange, og kredsen ender derfor på toppen af den kedelige statistik set på landsplan. Til sammenligning ligger politikredsen med næstflest sigtelser - Københavns Politi - på 636.

En statistik som Rådet for Sikker Trafik altså ikke mener en nultolerance vil ændre noget ved.

- Det vil ikke hjælpe på de bilister, som politiet egentlig vil have stoppet. Nemlig dem som kører rundt onsdag formiddag med en promille, der nærmer sig 2, og som ofte har et alkoholproblem. Det er folk, der i forvejen godt ved, at de kører, selvom det er stangulovligt, siger Jeppe Gudmandsen.

Vil alligevel ikke helt afslå en ændring

Men helt afvisende er rådet dog ikke om en skærpelse overfor de mindre erfarne bilister. 

- Vores anbefaling er, at man for nye bilister sætter promillegrænsen ned til 0,2 mod de 0,5, fordi vi ved, at unge bilister – der får alkohol inden for vesten - bliver påvirket negativt i deres kørsel. Så det er et sted at begynde, hvis man vil kigge på promillegrænsen, siger han.

I samme omgang anbefaler Jeppe Gudmandsen, at man maksimalt drikker én genstand, hvis man skal køre bil bagefter.

Det er en politisk beslutning, hvor promillegrænsen skal ligge. Så om den skal hedde 0,5 eller 0,2 eller 0,0, vil være et spørgsmål, der skal afgøres på Christiansborg.