Tiltag har kostet dem millioner, men chefen er godt tilfreds
Færre køber cigaretter hos Salling Group, efter de er blevet gemt væk.
Det har kostet dem rigtig mange penge, men alligevel er Salling Groups ansvarlighedschef Jonas Schrøder glad.
Fra den 1. august 2018 gemte de alle tobaksvarerne i Netto, Føtex og Bilka væk bag disken, og det har kostet dem dyrt. I alt 20 millioner færre solgte cigaretter, er det blevet til.
- Det kan lyde lidt sjovt, at man står her som detailvirksomhed og siger, at det er vi glade for, men det er vi faktisk, slår han fast og tilføjer:
- Vi tror på, at hvis vi er med til at skubbe lidt på, for at vi får en lidt sundere fremtid for vores børn, så kan det også være, at de bliver lidt længere og kan handle hos os lidt flere år.
Virker det?
Kræftens Bekæmpelse mener, at Salling Group har lavet en rigtig prioritering, selvom de har tabt et tocifret millionbeløb.
- Når cigaretterne står ved kassen i supermarkeder og kiosker, så virker det på samme måde, som en reklamesøjle. Det vil sige, at den udstilling af cigaretterne, som vi ser ved kassen, det lokker i højere grad børn og unge til at begynde at ryge, forklarer projektchef Niels Them Kjær.
Den køber de rygere, som TV MIDTVEST i dag mødte ved stationen i Holstebro dog ikke.
- Jeg tror ikke, det har nogen effekt. Hvis man vil have dem, så vil man have dem. Så finder man et sted, hvor man kan få dem, siger Johannes Vang fra Holstebro.
Selvom man gerne vil støtte op om en kommende røgfri generation, så er Salling Group heller ikke klar til at fjerne cigaretterne helt fra hylderne.
- Så er jeg stensikker på, at så pisker alle kunderne over til konkurrenterne og køber det, så vi beholder det. Det gør vi også af den grund, at vi ikke er ude på at opdrage på voksne mennesker, der ryger. Det er lovligt, siger Jonas Schrøder.