Vognmænd: Afgifter gør, vi ikke kan køre grønt

Store afgifter står i vejen for den grønne omstilling. Flere vognmænd her i landsdelen vil gerne køre mere klimavenligt - men sort er altså billigst.

2:32
Afgifter på biogas og biodiesel spænder ben for vognmænd, der gerne vil køre mere grønt.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Biodiesel (rapsolie) koster 2,5 kroner mere pr liter end almindelig diesel - samme problematik med biogas, der er 68 øre dyrere (pr. kørt kilometer) end diesel.

Så selvom vognmændene gerne vil køre mere grønt, så er regningen simpelthen for dyr.
Jakob Pedersen fragter dagligt tonsvis af raps. Og dem vil han gerne putte i tanken for klimaets skyld.

- Hvis man nu sagde, at politikerne gerne ville det her med miljø, så kunne man jo starte med at fjerne afgiften på det her produkt, for det er faktisk derfor, vi ikke kan bruge det, som det er lige nu, siger Jakob Pedersen, Salgsansvarlig, Mollerup Mølle, Nykøbing Mors.

Også Torben Jørgensen, der har et vognmandsfirma i Herning, har stødt panden mod klimamuren.

Han har 130 varevogne, der kører mere end 120.000 kilometer om året på diesel, og dem ville han egentlig gerne omlægge til biogas, hvis ikke prisen var så høj.

- Kan man se over tre år, at det vil være det samme, så er det super for mig. og måske også hvis det var lidt dyrere, ikke noget problem. Men det ville ikke fungere med det niveau, der er i øjeblikket - det hænger ikke sammen, siger Torben Jørgensen, Direktør, Xpressen, Herning.

Vognmændene håber på, at politikerne også får øjnene op for, at afgifterne på biodiesel ikke er en holdbar løsning for fremtiden.

- Jeg vil ikke sætte nogen dato på, men det vigtigste er, at vi får set på det, og at vi får undersøgt det til bunds og set på, hvordan vi kan skrue det sammen på en god måde, så de mennesker der gerne vil køre grønt og ansvarligt, de også kan komme til at gøre det i fremtiden, siger Thomas Jensen, MF, Medlem af Skatteudvalget, Soc.dem.

Spørger man SF, så kan den grønne omstilling i transportsektoren kun gå for langsomt.

- Det er sådan, at personbiler og lette biler kan vi elektrificere, og det mener jeg er vejen frem. Men med tung last og lastbiler er biogas en stor del af løsningen, siger Signe Munk, MF, Klima-, Energi- og Forsyningsordfører, SF.

For vognmændene er de politiske ambitioner fine, men de klinger alligevel lidt hult, når regningen skal betales.

- Der er et eller andet sted, hvor kæden hopper af, hvis de gerne vil have, vi skal være grønne, siger Torben Jørgensen, Direktør, Xpressen, Herning.

29 procent af Danmarks samlede CO2-udledning kommer i dag fra biler, busser og lastbiler.