Rejsetiden skulle halveres – men 15 år senere er der intet sket
I 2008 havde Socialdemokratiet en ambition om at udvalgte togstrækninger skulle køres på den halve tid, men rejsetiden på tværs af Midtjylland er i dag den samme som dengang.
Opdatering
Tre til fire dage om ugen sætter Brian Sørensen fra Aarhus sig ind i sin eldrevne Volkswagen for at køre på arbejde i Holstebro. Turen varer cirka fem kvarter, og det er væsentligt hurtigere, end hvis han var steget ombord på toget.
- Jeg kan jo godt lide at køre i min bil, men hvis der var mulighed for, at jeg kunne arbejde på vej på arbejde nogle dage i stedet for at køre selv, så ville jeg hellere det, siger pendleren.
Men det har han ikke mulighed for, som det ser ud lige nu. Hver arbejdsdag, hvor han møder fysisk på arbejde, giver ham nemlig allerede en samlet transporttid på omkring to timer og 30 minutter, og den rejsetid ville blive fordoblet, hvis han skiftede asfalten ud med skinner.
En søgning på Rejseplanen viser, at en tur med tog på strækningen mellem Holstebro og Aarhus en almindelig hverdag varer 2-2,5 time.
Oveni det ville Brian Sørensen skulle bevæge sig til og fra stationen i begge ender, og dermed ville transporttiden for en enkelt arbejdsdag ryge op på fem timer.
- Det ville overhovedet ikke fungere for mig i forhold til familie og fritid, siger Brian Sørensen.
65 minutter på tværs af Jylland
På 15 år har rejsetiden mellem Aarhus og Holstebro ikke ændret sig betydeligt. Dengang varede turen på tværs af Midtjylland i gennemsnit to timer og 17 minutter.
I 2008 præsenterede Socialdemokratiet ellers en ambition om, at tiden på udvalgte togstrækninger skulle halveres. Her i landsdelen gjaldt det blandt andet strækningen mellem Holstebro og Aarhus, som skulle ned på at vare 65 minutter.
Men det er aldrig blevet en realitet.
Seks år senere i 2014 præsenterede den daværende regering bestående af Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF en togfond, der over de næste årtier skulle sikre en udvidelse og udvikling af jernbanenettet.
Men med Folketingsvalget i november 2022 røg flertallet til Togfonden DK, og i regeringsgrundlaget for den ny SVM-regering står der intet om udvidelser eller udvikling af offentlig transport.
- Vi skal hele tiden have et øje på den kollektive trafik. Både i de områder hvor der bor få danskere, og i de områder der bor mange danskere. Så det er et arbejde, der fortsætter, også selvom der ikke er et flertal bag togfonden, siger statsminister Mette Frederiksen (S) til TV MIDTVEST.
Så måske kommer der lidt kortere rejsetider på tværs af landet?
- Jeg tør ikke at love noget præcist, men det er selvfølgelig noget, der skal fokus på, siger statsministeren.
Ny jernbanestrækning til Silkeborg
Thomas Jensen, som er transportordfører for Socialdemokratiet, var også i Folketinget, da hans parti præsenterede ambitionen om at halvere transporttiden mellem Holstebro og Aarhus.
På 15 år er det endnu ikke lykkedes, og det forklarer han ved, at der ikke var flertal for det forslag, som partiet dengang kom med. Til gengæld er der planer om nye forbedringer, som skal halvere rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg, påpeger han.
- Det er glædeligt, at vi i den infrastuktuaftale, vi lavede sidste år har aftalt, at vi skal have en ny jernbane mellem Århus og Silkeborg. Og det er jo en del af strækning for folk der rejser mellem Holstebro og Århus. Det vil betyde, at vi får en rejsetidshalvering fra Aarhus til Silkeborg, som jo også vil komme folk fra Vestjylland til gode, siger transportordfører Thomas Jensen.
Planen er, at strækningen skal stå klar omkring 2030.
Se hele interviewet med Thomas Jensen her:
Tidseffektivitet er afgørende
Det ærgrer Brian Sørensen, at der ikke er udsigt til en konkret løsning, som kan gøre det muligt for ham at bruge den kollektive trafik, når han pendler.
Han ser derfor ingen anden udvej end at holde fast i rattet og bilen som transportmiddel til sit job i Holstebro Kommune, hvor han paradoksalt nok arbejder med grøn omstilling i virksomheder.
- Vi udleder jo nok CO2 i forvejen, og vi skal have nedbragt CO2-udledningen fra transport.
- Jeg håber, at der kan ske noget mere omkring kollektiv transport, men det synes jeg bare, man har talt om i mange, mange år, og der sker jo egentlig ikke det store, siger den grønne projektleder.
Selvom Brian Sørensen har lysten til at flytte sig fra asfaltvejen over på jernbanenettet, kommer det ikke til at ske, før rejsetiden med tog bliver bragt ned på niveau med Socialdemokratiets 15 år gamle ambition.
- Det skal jo være tidseffektivt. Det vil sige, at jeg ikke skal bruge ret meget mere tid, end jeg gør i dag.
Tror du det er realistisk?
- Jeg kan ikke lige se, hvordan det skulle blive realistisk, men det burde vel kunne lade sig gøre, siger den midtjyske pendler.