Når Brian og Frans pendler til København er det med en puls på 180
Med lukningen af lufthavn i Karup har midt- og vestjyderne fået en rejserute mindre, når de skal til København, og det har gjort livet mere besværligt for blandt andre Brian Kirk Lauritsen og Frans Skovholm.
Maskinfører Brian Kirk Lauritsen fra Lemvig er stået op klokken 04.00, selvom første punkt på dagsordenen først er klokken 10.00. Sådan er det, når punktet er en del af et planlagt møde, der finder sted i København.
Men det er der ikke tid til at dvæle ved. Søvnen er skubbet ud af øjnene, da maskinføreren sætter sig i sin bil og kører mod første stop på dagens lange rejse: Struer.
Herfra skifter han bilen ud med toget, der kører til Vejle klokken 05.04. Engang kunne han sætte sig, åbne computeren for at arbejde og ikke rejse sig, før det ud af højtalerne lød: "Næste station: Københavns Hovedbanegård."
Men sådan er det ikke længere på dagens tidlige morgenafgang.
I løbet af en almindelig hverdag er der godt nok fire direkte afgange fra Struer til København, men det nytter ikke noget, når ingen af dem kører så tidligt, at Brian Kirk Lauritsen kan nå et møde i hovedstaden klokken 10.00.
- Det er en forringelse. Før i tiden kunne man køre direkte fra Struer til København i et træk. Så det er en væsentlig forringelse, fortæller Brian, der holder godt øje med uret.
I Vejle skal han nemlig ud på perronen og ind i et nyt tog, som skal tage ham det sidste stykke til København. Ifølge planen går det tog syv minutter efter hans ankomst i den sydøstjyske by. Der er ikke megen plads til forsinkelser.
Så når togføreren pludselig beretter om netop forsinkelser, får den ellers sindige vestjyde lidt sved på panden - og havde han haft et fancy pulsur var det nok begyndt at bippe.
- Så begynder der at opstå lidt stress, om jeg nu når til Vejle til det rigtige tidspunkt. Ellers når jeg ikke det næste tog, siger han.
Og det er ikke noget særtilfælde, at dagens tur fra Struer til Vejle er forsinket. I 2022 var næsten hvert femte af togafgangene på strækningen forsinkede.
Kører længere væk for at komme hurtigere frem
I Viborg har advokat Frans Skovholm sat sig i sin bil. Han skal ligesom Brian fra Lemvig til København, men han vælger en anden rute og et andet transportmiddel for at nå frem til sit møde.
Han kører fra hjemmet i domkirkebyen og til Randers, hvor han samler sin kollega op. Derfra kører de til Aalborg Lufthavn for at flyve til hovedstaden.
- Jeg har simpelthen svært ved at se andre muligheder nu, hvor vi ikke kan komme med fly fra Karup længere, siger advokaten.
Flyveturen fra Aalborg sparer makkerparret for at stå op, før djævelen får sko på.
- Tog tager omkring fem timer, og bil tager nogenlunde det samme, hvis jeg rammer et uheldigt tidspunkt med køer og så videre. Så for at sikre, at jeg kan nå frem til mit møde, er det lidt svært ikke at tage flyet. Og så skulle vi også have været meget tidligt op, hvis vi tog toget, fortæller Frans Skovholm.
Men advokaterne skal ikke langt op ad E45, før de begynder at blive misundelige på Brian og toget.
- Jeg havde forventet, at der ville være kø omkring Limfjordsbroen inde i Aalborg, men at det allerede sker her, kommer bag på mig. Jeg håber, vi når det, siger Frans Skovholm.
Bommen går ned - pulsen går op
For kun lidt over en måned siden kunne både Frans Skovholm og Brian Kirk Lauritsen flyve fra Midtjyllands Lufthavn til København, når de skulle til møder i København. Men ruten til hovedstaden lukkede den 9. december 2022.
- Inden jul kunne man køre til Karup og vide, at der ikke var trafik, og at man stort set bare kunne gå ind, tjekke ind og sætte sig i flyet. Det var noget mere behageligt end det her, som er noget mere stressende, siger Frans Skovholm fra Viborg.
Flyruten fra Karup sparede også lemviger Brian Kirk Lauritsen for en del rejsetid. Han kan dog godt leve med den længere rejsetid, toget giver, men han er træt af den stress, der følger med at skulle skifte tog undervejs.
- Det der med at du skal ud og ind af tog. Det tager jo tid, og du kan ikke rigtig komme i gang med at arbejde, hvis det var det, du ville. Du kan heller ikke sætte dig til at sove. Så skal du i hvert fald have et vækkeur med.
- Det skal være i et træk. Det skal det bare, siger maskinføreren.
Han kommer dog til Vejle i tide til at nå sit tog til København. Derfra ryger pulsen lidt ned igen, og Brian Kirk Lauritsen tør godt finde computeren frem. Nu er han tryg ved, at han nok skal nå frem til hovedstaden.
I Nordjylland er panikken omvendt for alvor begyndt at manifestere sig. Et par kilometer fra lufthavnen går togbommene ned for øjnene af Frans Skovholm.
- Nu begynder pulsen at være lidt høj, og så kommer der lige et tog oveni. Det var ikke sket, hvis vi ikke skulle helt til Aalborg.
Er det stadig det bedste alternativ?
- Ellers skulle vi jo have været oppe meget, meget tidligt og komme hjem meget, meget sent. Men lige nu ville jeg måske godt have byttet med toget, fortæller advokaten.
Da bommene går op, træder Frans Skovholm på speederen. Han skal nå et fly, og da han krydser jernbanen, er der 20 minutter, til det letter.
Det skal ikke være lige så nemt som i København
For at sige det på godt gammeldags jysk er det lidt noget bøvl, som Frans Skovholm og Brian Kirk Lauritsen gennemlever på deres rejse til København.
Den slags gider direktøren for Thise Mejeri, Poul Pedersen, ikke. Derfor tager han bilen, når han et par gange om måneden skal til møder i hovedstaden.
- Uden at sige noget ondt om busser og tog, så duer det bare ikke. Det har jeg godt nok ikke tid til for at sige det ligeud. Det er nok med fire timer den ene og anden vej. Vi skal også nå at holde møder, inden folk i København er gået hjem.
- Jeg ville utrolig gerne tage et tog fra Skive til København, hvis det tog kortere tid end at køre i bil. Så kunne jeg også sidde og arbejde. Jeg har intet imod kollektiv trafik, men det skal være konkurrencedygtigt på tiden. Der skal strammes noget op, før vi kan bruge det, mener direktøren.
Udfordringen med offentlig transport i Midt- og Vestjylland er, at der er langt mellem byerne. Samtidig er befolkningstætheden ikke som i storbyerne, hvor mange mennesker benytter sig af den kollektive trafik.
Med andre ord så koster det bare en masse penge at drive offentlig transport med større afstande her i landsdelen. Det fortæller trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til TV MIDTVEST.
- Det er dyrt at lave god kollektiv trafik, men nu skal den kollektive trafik i Vestjylland heller ikke være lige så god, som den er i København, hvor målet også er at bekæmpe trængsel, og trængslen er jo bare større i København end i Midt- og Vestjylland.
- Hvis man vil have den gode kollektive trafik, så må man betale for det, og det kan knibe for politikerne. Offentlig trafik er en velfærdsgode på linje med sygehuse, skoler, ældrepleje og så videre. Hvis man tror, at kollektiv trafik kan klare sig på markedsvilkår, så må man tro om, for det kan den altså ikke, fortæller trafikforskeren.
Midtjyllands Lufthavn lukkede ned, da luftfartsselskabet DAT ikke ville flyve ruten Karup-København længere. Det kunne ikke løbe rundt.
Inden covid-19 fløj cirka 115.000 passagerer årligt på ruten. Men i 2022 var der kun omkring 20.000 passagerer, skriver Viborg Folkeblad. Sammen med de dyrere brændstofpriser kunne det ikke hænge sammen økonomisk.
Derfor håber de ni midt- og vestjyske kommuner, der ejer lufthavnen, at den i fremtiden kan blive statsstøttet, så der igen kan være fast flyforbindelse fra Midtjylland til København.
God tur hjem
Med sømmet i bund og en let sprint gennem security og toldfri når Frans Skovholm sit fly mod hovedstaden som den sidste.
- Det blev lige spændende nok til sidst. Fem minutter inden vi kom ind i lufthavnen, kørte jeg med en puls på 180. Det var lige tæt nok på i dag, så jeg vil overveje, om det er det bedste alternativ, for jeg bliver meget hurtigt gammel, hvis jeg skal udsættes for det her hver gang, fortæller advokaten på trappen ind til flyet.
Frans Skovholm når frem til sit møde 3 timer og 22 minutter, efter han forlod hjemmet i Viborg. Ifølge hans egne beregninger ville han kunne gøre det tre kvarter hurtigere, hvis han kunne flyve fra Karup.
Brian Kirk Lauritsen når frem til sin endedestination på 4 timer og 24 minutter efter afgangen fra Struer Station. Lægger man køretiden fra Lemvig med, når han op på næsten fem timers transport. Og han har lige så lang transporttid hjem igen.
Derfor må maskinføreren også erkende, at det ikke er besværet værd for ham at rejse så langt på den måde.
- Alternativt kunne det også være, at jeg tog min bil herover aftenen før og tog en overnatning, eller at jeg fandt nogle at køre sammen med. Så var det måske knap så slemt.
- Det er det med at have en sammenhængende transport, som også fungerer tidsmæssigt. Det kan måske godt være dyrt at tage et fly, men det er det hurtigste. Tid er også penge, siger Brian Kirk Lauritsen.
Se videoen her, hvor TV MIDTVEST rejste med fire forskellige transportmidler fra Midt- og Vestjylland til København for at undersøge mulighederne og udfordringerne ved dem.