Flyver med masser af tomme flysæder - men fortsætter alligevel

Luftfartsanalytiker mener, at lufthavns situation er alvorlig, men flyoperatør er fortrøstningsfuld.

Passagerflyene på ruten mellem Karup og København er ikke bare halvtomme, faktisk står to ud af tre sæder tomme. 

Det viser tal, som TV MIDTVEST har fået fra Midtjyllands Lufthavn.

Lufthavnen har oplyst de månedlige passagertal fra ruten genåbnede 2. oktober sidste år med det hollandske selskab AIS Airlines som flyoperatør og frem til udgangen af oktober 2024.

Der har i perioden været 5903 passagerer fordelt på 927 flyvninger. Det svarer til 6,4 passagerer i gennemsnit. Da flyene har plads til 19 passagerer, er der altså kun en tredjedel af flysæderne, der har været besat.

Det er med fly som det her, at AIS Airlines transporterer passagerer fra Karup til København og retur igen.
Det er med fly som det her, at AIS Airlines transporterer passagerer fra Karup til København og retur igen.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Tallene bekymrer direktør Martin Pedersen fra virksomheden JP Group i Viborg. Han er en af de faste kunder på ruten.

- Det er skuffende. Det havde vi ikke regnet med. Nu har vi haft forholdsvis stabil flyvning i et års tid. Hvis der ikke er flere, der vil med den rute, så er behovet der nok ikke, desværre, siger han.

Hollandske AIS trådte til efter en turbulent tid, hvor det danske selskab DAT til sidst smed håndklædet i ringen. I en periode var der ingen rutefly i Midtjyllands Lufthavn.

Luftfartsanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank mener, at lufthavnens situation stadig er alvorlig.

- Når man kigger på det forretningsmæssige grundlag og på, hvor fyldte flyene er, ligner det ikke en rute, som fortsætter i al for lang tid. Medmindre man har dybe lommer og lyst til at tabe penge i lang tid, siger Jacob Pedersen.

Han nævner også, at en ny indenrigsrute mellem Billund Lufthavn og København er på vej, og at det vil skærpe konkurrencen.

Ingen planer om at stoppe flyvningen

Kommerciel direktør Nicole Scheffer fra AIS Airlines er dog fortrøstningsfuld. Hun hæfter sig ved, at passagertallene i Karup efter en træg start, er begyndt at stige.

- Vi åbnede en ny rute og havde i begyndelsen brug for at trække folk til. Nu går det den rigtige vej. Vi ligger nu på 12-14 passagerer per fly. Morgenafgangen fra Karup er ofte fyldt, siger Nicole Scheffer.

Hun erkender, at det kniber med passagerer på returflyvningen fra København.

- Vi har stadig brug for tid. Men vi har absolut ingen planer om at stoppe med at flyve på ruten fra Midtjyllands Lufthavn, fastslår hun.

Tallene fra oktober 2024 viser en belægning i flyene på 44,2 procent. Det er den højeste belægning i en enkelt måned, siden AIS Airlines begyndte på ruten.

Fra 2025 får Midtjyllands Lufthavn et fast driftstilskud fra staten på 10 millioner kroner om året. Det gør alle regionale lufthavne med under 200.000 passagerer, og de bliver dermed ligestillet.

Statstilskuddet fortsætter, så længe der er ruteflyvning i lufthavnen, oplyser transportminister Thomas Danielsen (V).

- Personligt tror jeg, at det snart bliver mere populært og attraktivt at flyve indenrigs. Teknologien udvikler sig hurtigt. Der er grønne brændstoffer og små batteridrevne fly på vej, siger ministeren.