Minister om lukningen af Midtjyllands Lufthavn: - Jeg har sat alle sejl på, at fly kan lette og lande igen
Transportministeren, Thomas Danielsen (V), arbejder på at få gang i lufthavnen og direkte togafgange til hovedstadsområdet.
Midtjyllands Lufthavn har været midt- og vestjydernes hurtige transport til København i mere end et halvt århundrede.
Men i starten af december lukkede lufthavnen efter 57 år, og det har gjort det besværligere for flere at komme til hovedstadsområdet.
I den her uge har TV MIDTVEST fortalt om midt- og vestjyder, der oplever, at landsdelen er koblet af efter lukningen af Midtjyllands Lufthavn.
Ifølge transportministeren, Thomas Danielsen (V), arbejdes der ihærdigt på, at lufthavnen igen får fart under vingerne.
- Jeg har sat alle sejl ind på, at Midtjyllands Lufthavn kan få fly til lande og lette igen, det er afgørende vigtigt for vores erhvervsliv og hele den vestlige region, som har ærinder i hovedstadsområdet, siger han.
Men hvornår eller om der kommer gang i lufthavnen igen, kan ministeren ikke garantere.
- Det er ikke alting, jeg kan sige så meget om, men jeg kan sige i forhold til det billede, man ser i medierne, så kan der være grund til mere optimisme, men der er forskellige brikker, der skal falde på plads i forhold til lufthavnen, understreger han.
Direkte ruter til hovedstadsområdet
Siden 1965 har lufthavnen, der dengang hed Karup Lufthavn, fløjet passagerer til hovedstaden og til turistmål i udlandet.
Men nu er den lukket på ubestemt tid, og det stiller højere krav til bus- og togafgange. For et alternativ til flyruterne kan være direkte togafgange.
Transportministeren vil derfor også arbejde på, at folk kan komme direkte med tog fra for eksempelvis Struer til København.
- Der er ingen tvivl om, at målet må være, at man kan køre fra Struer og direkte til København, og det er jo der, at man på langt de fleste ruter nu skal skifte, og det er ikke holdbart, for det kan ikke være målbart, at der ikke går et direkte tog, siger Thomas Danielsen og fortsætter:
- Så jeg mener, at vi skal hæve ambitionsniveauet og få elektrificeret strækningen ligesom man gør på hovedstrækningen. På sigt må det være målet og så må det køre på batteri i stedet for ledninger, og så skal vi sikre nogle brugbare tider.
I december besluttede politikerne i det midtjyske regionsråd, at der fra sommerferien skal bespares 41 millioner kroner på busdriften.