Ny konkurrent til indenrigsflyvning fra Karup: Ekspert forudser dødsstød

Ekspert forudser, at det bliver svært at opretholde indenrigsflyvningen mellem Karup og København. Transportminister Thomas Danielsen (V) glæder sig over konkurrencen.

Sidst Midtjyllands Lufthavn havde 200.000 passagerer var i 2011. Nu modtager lufthavnen et årligt tilskud på 10 millioner kroner.
Sidst Midtjyllands Lufthavn havde 200.000 passagerer var i 2011. Nu modtager lufthavnen et årligt tilskud på 10 millioner kroner.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Midtjyllands Lufthavn har haft det svært i mere end et årti. De seneste år er lufthavnen i Karup åbnet og lukket flere gange, fordi flyoperatørerne på ruten har oplevet svigtende billetsalg. 

Og nu kan der være nye udfordringer på vej. 

- Situationen er svær i dag, og den vil kun blive vanskeligere fra næste forår, lyder vurderingen fra Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på luftfartsmediet check-in.dk og i 35 år har beskæftiget sig med luftfart.

Tirsdag morgen offentliggjorde flyselskabet SAS, at der fra marts næste år igen skal flyve indenrigsfly mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. En lufthavn, der kun ligger 75 kilometer, svarende til en times kørsel, syd for Midtjyllands Lufthavn. 

- Ruten fra Billund Lufthavn vil blive en klar konkurrent til Midtjyllands Lufthavn, lyder det fra Ole Kirchert Christensen.

I november sidste år fik transportminister Thomas Danielsen (V) skrevet ind i finansloven, at lufthavne med under 200.000 passagerer om året skal have et årligt tilskud på 10 millioner kroner. Sidst Midtjyllands Lufthavn havde de 200.000 passagerer var i 2011.

Transportministeren mener godt, at det kan betale sig at støtte en lille lufthavn, selvom den ligger tæt på en stor lufthavn, uden støtte, der kan tilbyde fly til samme destination.

- Midtjyllands Lufthavn spiller stadig en vigtig rolle. Derfor vil den fortsat få det her årlige driftstilskud ligesom alle andre sammenlignelige lufthavne. Så selvom 75 kilometer ikke er langt i luften, så er det trods alt noget, når man skal gøre regnestykket op i forhold til at komme til København, siger transportminister Thomas Danielsen (V) til TV MIDTVEST.

Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på luftfartsmediet check-in.dk, ser dog anderledes på det. Ifølge ham er der flere grunde til, at SAS-ruten fra Billund til Købehavn står stærkest.

- Fritidsrejsende vil søge mod Billund, for det handler ikke kun om indenrigsrejser. Mange skal også videre ud af landet, og her har SAS både egne ruter ud i verden og billetsamarbejder, så det er en klar fordel, at de kan tilbyde gennemgående rejser.

Det er hollandske AIS Airlines, der flyver på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og Københavns Lufthavn. Og Ole Kirchert Christensen forudser lavere priser hos SAS.

- Det er sådan set kun godt, at der er konkurrence

Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at de nye SAS-ruter ikke får betydning for tilskuddet til lufthavnen i Karup.

- Nej, tilskuddet til Karup har de fået, fordi jeg har lavet en ensretning af alle mindre lufthavne i Danmark, så det er helt uafhængigt af, om der er en rute til Billund eller ej. Det er fedt, at man kan flyve både til Billund og Karup i fremtiden, og det er sådan set kun godt, at der er konkurrence, så jeg glæder mig over den situation, vi ser i dag, siger transportministeren.

Der er planer om fire daglige afgange fra Billund til København fra marts 2025, mens der lige nu kun er to daglige afgange fra Karup. 

Er det ikke bare bedre, at Billund Lufthavn overtager de passagerer, og Midtjyllands Lufthavn så lukker?

- Det har ingen politiske konsekvenser. Og jo mere indenrigsluftfart, der er, jo bedre binder vi Danmark sammen, og det er godt for et Danmark i balance og virksomheder, der skal lave forretninger i København. Kommerciel kollektiv transport glæder en transportminister sig over, afslutter ministeren.

For Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på luftfartsmediet check-in.dk, så tør han endnu ikke begrave indenrigsruten mellem Midtjyllands Lufthavn og København.

- Om konkurrencen fra Billund betyder, at man må opgive ruten fra Karup, kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt, men jeg kan kun se, at det bliver svært at opretholde den. Der er ikke noget som Midtjyllands Lufthavn kan gøre. De er afhængige af, hvad operatørerne kan tilbyde.

Bestyrelsesformand Ulrik Wilbek og lufthavnschef Jakob Kronborg har ikke ønsket at kommentere sagen.