Stigende energipriser giver Midttrafik en kæmpe ekstraregning
Udgifterne til den kollektive bustrafik i Region Midtjylland stiger markant. Ekstraregningen skal finansieres af kommunerne og regionen.
Priserne på benzin og diesel stiger. Det mærker man også hos Midttrafik, som står for de offentlige busser i Region Midtjylland.
Alene i år er selskabets udgifter steget med omkring 150 millioner kroner. Det skyldes primært stigende priser på brændstof.
Det oplyser Midttrafik til TV MIDTVEST.
Færre busser
Konsekvensen af de stigende udgifter vil i sidste ende blive færre busser, siger Arne Lægaard (V), der er repræsentant for Region Midtjylland i Midttrafiks bestyrelse.
- Lige nu forhandler stat og region om, hvor mange penge, der skal gå til den kollektive trafik. Men det, der ikke bliver dækket af staten, det skal vi finde et andet sted i budgettet. Og besparelser betyder jo færre busser på vejene, siger Arne Lægaard.
- Det synes jeg er træls. Jeg tror, vi alle synes det er træls, at priserne stiger, og vi skal omlægge vores vaner, siger han.
Regningen kan derfor ende hos regionens kommuner, der også skal dække selskabets omkostninger.
Ingen dyre billetter
Selvom brændstofpriserne stiger skal passagerne ikke frygte et prishop på billetterne.
Priserne fastsættes én gang om året, og derfor vil prisstigningen ikke mærkes lige med det samme, påpeger Arne Lægaard.
- Men priserne vil jo nok stige til næste år. De stiger i øvrigt altid, blandt andet på grund af inflation, forklarer han.
Ekstraregningen på 150 millioner kroner er alene på grund af stigende energipriser, siger Arne Lægaard. Men Midttrafik har været presset længe før det.
- Corona har været med til at ændre vores rejseplaner, så flere arbejder hjemmefra.
- Vi vil stadig kunne mærke eftervirkningerne af det ind i 2023, vurderer han.