Ekspert efter Snapchat-afsløringer: - Opdragelsen glipper

Det er vigtigt, at forældre sætter tidligt ind og opdrager deres børn i forhold til de sociale medier. Det mener Lykke Møller Kristensen.

9:29
Se hele interviewet med ekspert i sociale medier, Lykke Møller Kristensen, som opfordrer forældre til at holde øje med deres børns færden på blandt andet Snapchat.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Børn får i alt for stor grad lov til at opdrage sig selv på de sociale medier, fordi forældre i for høj grad tager for givet, at børnene selv kan regne spillereglerne ud. Det mener Lykke Møller Kristensen.

Til dagligt rådgiver hun i og holder foredrag samt workshops om unges digitale liv og sociale medier. Derudover er hun stifter af undervisningsplatformen SoMe-Right, hvor 22.000 lærere abonnere på nyhedsbrevet.

- Børn og unge har en færden, som vi ikke overhovedet har nogen anelse om. Vi har en tanke om den måde, de færdes på, men deres faktuelle færden er helt anderledes. Vi er alt for langt væk fra det liv, de lever online, siger Lykke Møller Kristensen.

- Det er som om, at når de (børnene, red.) sidder på deres telefon eller iPad, så glipper vi opdragelsen. Den skal de selv regne ud, når de sidder derinde, siger hun.

Hun opfordrer til, at forældre sætter meget tidligere ind. Det skal ske allerede, når barnet får en iPad eller begynder at bruge Youtube. Her er det ifølge Lykke Møller Kristensen vigtigt, at man inddrager det i dagligdagens samtale og får børnene til at reflektere over, hvad der foregår online.

Og det er altså lige meget, at man ikke er en haj til Snapchat, Instagram og alle de andre sociale medier – for børnene er heller ikke eksperter, lyder budskabet.

- Det er vigtigt, at vi tør være de voksne. Børnene er ikke eksperter, de er stadig børn selvom de er 16. Vi skal være eksperter i at være voksne, siger hun.

Ifølge Lykke Møller Kristensen viser ind- og udenlandske undersøgelser også, at børn og unge gerne vil have rammer og løbende rådgivning fra deres forældre, når det handler om sociale medier.