Skolebørn zigzagger mellem biler: - Det er med livet som indsats
Skolevej skaber farlige situationer, hvor elever må zigzagge mellem parkerede biler og krydse veje uden lyskryds. Nye planer fra kommunen vil kun gøre strækningen endnu farligere, mener lokale.
Slalomløb for skolebørn.
Sådan beskriver de lokale hverdagen for de elever, som skal fra den vestlige del af bydelen Alderslyst i Silkeborg til Sølystskolen i øst.
Der er, ifølge forældre, allerede trængsel. Men de frygter, det bliver endnu værre. For kommunen har for nylig besluttet at dispensere for lokalplanen, så der kan ses bort fra den oprindelige parkeringsnorm.
Det kan presse flere biler ind i området og dermed skabe flere farlige situationer for børnene, lyder bekymringen.
- Jeg ser store udfordringer ved den ikke-trafiksikre skolevej, konstaterer Jimmy Johansen, som bor i det vestlige Alderslyst og har en datter på skolen.
Frygter voldsomt uheld
Cykelturen til skole byder for mange af børnene på en rute med meget trafik, manglende cykelsti og biler, der i boligkvartererne holder ude på vejen.
- Man skal lige huske at kigge sig for, ellers kan der godt ske et voldsomt uheld, siger Ludvig Bach Helt fra 5. klasse, som er cyklet i skole.
Han havde selskab af Hjalte Lund Hørsted fra 4. klasse.
- Det kan være udfordrende, hvis man skal cykle imellem de holdende biler, supplerer han.
Råbt op længe
Siden 2014, hvor Silkeborg Kommune lukkede Nordre Skole i den vestlige del af Alderslyst, har eleverne måttet tage turen gennem byen. Men kommunen har, ifølge kritikere, gjort for lidt for at gøre ruten sikker for børnene.
- Lige siden de to skoler blev slået sammen, har vi i lokalrådet påpeget, at den sikre skolevej, som de lovede os, ikke rigtig er blevet opfyldt, siger Lone Stig Andersen, lokalrådsformand i Alderslyst Søholt.
Forælder Jimmy Johansen undrer sig over, hvorfor trafiksikkerheden ikke har fået mere politisk opmærksomhed.
- Jeg har ikke nogen forståelse for, hvorfor den ikke bliver prioriteret. Man lukker en skole og udvider en anden. Jeg vil sige, at det nogle gange er med livet som indsats, vores børn cykler i skole, siger Jimmy Johansen.
Datter må ikke cykle
Og netop derfor får hans syvårige datter ikke lov at hoppe på jernhesten.
- Jeg sender ikke min datter ud på den skolevej, det har jeg simpelthen hendes liv for kært til, siger han.
De lidt ældre børn på skolen er også meget opmærksomme på udfordringerne.
- Mine forældre siger, at jeg skal passe på og cykle forsigtigt, siger Hjalte Lund Hørsted.
- Nu er jeg jo vant til at cykle ruten, men man kan godt blive lidt nervøs nogle gange, supplerer Ludvig Bach Helt.
Tilbage står lokalrådet og har råbt op et utal af gange.
- Gad vide hvornår de hører os? Jeg håber ikke, det skal være den dag, der er nogen, der bliver kørt ned, siger formand Lone Stig Andersen.
Revser lokalplan
I slutningen af 2024 besluttede et flertal i byrådet at dispensere for lokalplanen i området, som blandt andet betyder, at nye store byggerier ikke behøver overholde den nuværende parkeringsnorm på halvanden parkeringsplads per bolig, men kan nøjes med en enkelt.
Det er Leif Zimmermann, som bor på skolevejen stærkt utilfreds med.
- Der holder en masse biler på skolevejen nu, og hvis de går i gang med de store byggerier, så frygter jeg, det bliver meget, meget værre med parkerede biler her på Sportsvej, siger Leif Zimmermann.
Også Lokalrådet Alderslyst Søholt mener, der er alt for få parkeringspladser.
- Der sker to ting. Dels kommer der flere parkerede biler på vejen, dels kommer der tættere og mere trafik. Så det kan kun blive værre, som jeg ser det, siger Lone Stig Andersen.
- Jeg kan godt forstå forældrene
Helle Præsius Buck, medlem af Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune for Socialdemokratiet, har flere gange talt med lokalrådet.
- Jeg kan godt forstå forældrene, selvom jeg selv sendte mine børn afsted i skole på cykel via en forholdsvis stor vej. Men jeg er helt med på, at forholdene ikke er gode nok, som de er nu, siger hun.
Så hvad vil du gøre?
- Jeg har nævnt det på udvalget et par gange, men vi er jo syv politikere, som skal blive enige, og vi har også fokus på andre steder end Silkeborg by, siger Helle Præsius Buck.
Kommunen har dog en Trafiksikkerhedsplan med 51 projekter, hvor fire af dem relaterer sig til området Alderslyst.
- Alle projekterne giver mening for en bedre skolevej til Sølystskolen, men ingen af dem løser dog problematikken ”internt” på villavejene, fortæller hun
Lokalrådet ønsker cykelsti på hele skolevejen?
- Det tror jeg ikke er realistisk, da det vil kræve ekspropriation. Jeg håber, at skolevejen får bedre forhold med nedsættelse af fart, bedre overblik, og det bliver på de bløde trafikanters præmisser, siger hun
Dertil kommer de lokales frygt for, at forholdene bliver endnu værre, nu når nye byggerier i området får færre parkeringspladser. Men det ser udvalgsmedlemmet mere positivt på.
- Jeg tænker, med den adfærd vi alle sammen har, så er det en reel frygt, men man kunne håbe, at vi får flyttet noget trafik fra bil til cykel, hvor færre parkeringspladser også er et greb, selvom det i starten nok vil betyde flere biler, siger Helle Præsius Buck.