Historien om Hærvejsmotorvejen: Få det store overblik her
Der har i mere end to årtier været snak om en motorvej ned igennem Jylland parallelt med E45. Nu bliver det måske ikke til noget alligevel.
Del artiklen
Sommetider har det været som om, at asfalten var tæt på at blive lagt. Andre gange har udsigterne til et forbedret vejnetværk omkring Viborg været lange.
En hærvejsmotorvej, der løber parallelt med E45, og som slår vejen forbi Viborg, har været på tale i mere end to årtier. En netop offentliggjort undersøgelse viser dog nu, at det blandt andet økonomisk set ikke er en helt så god idé som tidligere antaget. Det kan måske være dødsstødet for motorvejen.
Se motorvejens lange vej til i dag
Starten af 00’erne: Hovedvej 13 syd for Viborg bliver kaldt en gedesti. Trafikken er tæt, og pladsen er trang. Man ønsker, at der skal gøres noget for at tage trykket fra hovedvejen.
April 2005: Borgmestrene i kommunerne i Region Midtjylland ønsker, at der skal ske noget for at tage trykket fra hovedvej 13. Vejen er dog ikke deres første prioritet. Det er derimod rute 15 mellem Herning og Århus samt rute 18 mellem Vejle og Holstebro. To veje, der i dag er forbedret med blandt andet motorveje.
Maj 2007: Vejdirektoratet foreslår, at man laver en ny motorvej, der stort set følger den nuværende hovedvej 13. Den eneste forskel er, at den nye vej skal ramme motorvejsnettet syd for Vejle.
Marts 2010: Der er politisk flertal for at bygge en ny midtjysk motorvej langs med Hærvejen. Både Venstre, Socialdemokraterne, De radikale og Dansk folkeparti foretrækker en ny Hærvejsmotorvej fremfor at udbygge den eksisterende Østjyske Motorvej.
Januar 2011: Der bliver dannet en komité for en ny motorvej op gennem Jylland.
Marts 2011: Nye tal viser, at en ny motorvej langs den jyske højderyg er mere nødvendig, end trafikpolitikerne hidtil har regnet med. Både politikere og erhvervsliv bakker op om projektet.
August 2011: En ny analyse fra rådgivningsfirmaet Cowi viser, at en Hærvejsmotorvej vil aflaste hovedvej 13 og den Østjyske Motorvej E45.
Marts 2013: Mens Holstebro får sin motorvej, er der forsat lange udsigter til en motorvej til Viborg. I det nye trafikforlig er der ikke afsat en eneste krone til en Hærvejsmotorvej.
Oktober 2013: Midtjyske Venstrefolk går nu sammen i kampen for at realisere en Hærvejsmotorvej. Med i alliancen er Venstres borgmesterkandidater i Viborg og Silkeborg, Nina Hygum og Steen Vindum, samt Venstre-borgmestrene i Herning og Ikast-Brande, Lars Krarup og Carsten Kissmeyer. De fire Venstre-folk opfordrer andre partier til også at lave interne alliancer i kampen om en Hærvejsmotorvej.
Februar 2014: En Hærvejsmotorvej vil skabe tusinder af nye arbejdspladser. Det står i en dugfrisk rapport, som de midtjyske motorvejsforkæmpere har fremlagt for politikerne på Christiansborg.
Marts 2014: En ny motorvej kan være i sigte inden for de næste 15 år. Transportministeriet offentliggør en ny rapport med forslag om en ny motorvej længere inde i landet end den eksisterende E45.
August 2014: Virksomhederne i Viborg sukker efter bedre vejforbindelser til byen. I det seneste trafikforlig blev der sat to millioner kroner af til nye beregninger på en Hærvejsmotorvej.
December 2015: En jysk Hærvejsmotorvej er røget ned af ønskelisten for Viborg Kommune. Nu vil kommunen i stedet kæmpe for udbygning af den østjyske motorvej E45 på bekostning af en hærvejsmotorvej op gennem Jylland.
September 2016: Viborgs borgmester, Torsten Nielsen, vil i stedet for en Hærvejsmotorvej have en motorvej på rute 26 mellem Viborg og Aarhus.
December 2016: Der er netop indgået en bred politisk aftale om at lave indledende undersøgelser til en ny jysk parallel-motorvej. Alle partier i Folketinget, med undtagelse af SF, Enhedslisten og Alternativet, er enige om at undersøge to strækninger fra Sønderjylland over Give og Viborg til Hobro.
November 2017: Ulrik Wilbek mener, det er et problem, at der ikke er en motorvej i Viborg. Der har ellers været masser af motorveje på tegnebrættet. For eksempel et motorvejsstykke fra Viborg til Aarhus eller Hærvejsmotorvejen. Han har det som en af sine allerhøjeste prioriterer at få byen på motorvejslandkortet.
Januar 2019: Der er massiv opbakning fra de jyske borgmestre til kravet om en Hærvejsmotorvej. Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek, har skrevet til sine kolleger om sagen. Han kalder det et gennembrud, at tre ud af fire nu støtter en ny motorvej op gennem Jylland.
Februar 2019: Borgmestre fra det meste af Jylland lægger nu pres på for at få en Hærvejsmotorvej tværs ned gennem landet. Hærvejsmotorvejen kommer til at koste omkring 20 milliarder kroner. Til sammenligning kostede Holstebromotorvejen knap 4 milliarder
August 2019: Efter regeringsskiftet er en række store vejinvesteringer i landsdelen kommet i fare. Den nye transportminister, Benny Engelbrecht, vil have en helt ny investeringsplan, og han lover ikke på forhånd penge til de midt og vestjyske veje.
Januar 2020: En omfattende undersøgelse af Hærvejsmotorvejen viser, at det ikke er en så god idé som før antaget at anlægge en motorvej parallelt med E45.